Groenorganisatie vreest ernstige geluidshinder treinen

8 oktober 2012 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - De maatregelen die ProRail heeft voorgesteld om de geluidsoverlast in het toekomstig stationsgebied te bestrijden, zijn volgens de Driebergse Vereniging Tussen Heuvelrug en Wetering ver onder de maat. Dat heeft de vereniging onlangs per brief aan ProRail laten weten. ,,Het is niet meer van deze tijd dat een uitbreidingsplan tot zo'n grote verslechtering van de milieusituatie leidt", schrijft men. Als gevolg van de inhaalsporen die ter hoogte van het station worden aangelegd zal de geluidsbelasting voor de omgeving aanzienlijk toenemen, zo is uit akoestisch onderzoek gebleken. ProRail wil dit bestrijden door hier en daar raildempers en geluidschermen te plaatsen. Maar volgens Heuvelrug en Wetering is er veel meer nodig.

door Jan de Beer

De maatregelen die ProRail heeft voorgesteld staan vermeld in het zogeheten 'Geluidsaneringsprogramma station Driebergen-Zeist'. In dit document wordt beschreven in hoeverre het lawaai vanwege de spooruitbreiding 'naar verwachting' zal toenemen, en welke maatregelen hiervoor als doelmatig worden beschouwd.

Volgens ProRail is het doelmatig om ter hoogte van het station over een lengte van 320 meter raildempers toe te passen voor de buitenste passeersporen. Deze raildempers worden tegen de spoorstaven geplakt om het contactgeluid te dempen. Daarnaast wil ProRail ten noorden en ten zuiden van het station een geluidscherm plaatsen van respectievelijk 94 en 36 meter lang en 1 meter hoog. Aan weerszijden van de spoorwegovergang op de Arnhemsebovenweg komen eveneens raildempers, maar geen geluidschermen omdat dit het zicht zou beperken. Voor 53 woningen in de omgeving worden 'hogere waarden' wat betreft de geluidsbelasting aangevraagd, en voor 17 woningen zal nog aanvullend gevelonderzoek plaatsvinden.

Vooral deze laatste gegevens tonen volgens Heuvelrug en Wetering aan dat de maatregelen zeer onvoldoende zijn. ,,Een flink aantal woningen op de Arnhemsebovenweg, de Drift, de Sportlaan en de Odijkerweg krijgen aanzienlijk meer geluid te verduren", meldt THW. ,,De toename is hier en daar zelfs meer dan 10 decibel. En die verslechtering geldt voor een groter gebied dan alleen de directe omgeving." Er is volgens de vereniging een groot contrast met de maatregelen die bij de verbreding van de A12 zijn genomen. Daar is niet alleen het 'fluister-asfalt' ZOAB toegepast, maar zijn ook hoge schermen over een grote afstand gerealiseerd. ,,De geluidschermen van ProRail van slechts 1 meter hoog over een schamele afstand van 94 en 36 meter, steken daarbij wel erg mager af", vindt THW. Maar er is volgens de vereniging meer aan de hand. ProRail heeft gesteld dat het goederenvervoer op de spoorlijn steeds meer zal verdwijnen. In de prognose van het spoorlawaai is er daarom geen rekening mee gehouden. THW vindt dat zeer onterecht. ,,Het wordt nergens onderbouwd en bovendien beslist ProRail daar niet over", meldt de vereniging. ,,Het is zeer ongebruikelijk om bij milieuberekeningen van het meest optimistische scenario uit te gaan." THW laat doorschemeren dat hiermee vermoedelijk de hoge kosten van het totale stationsproject worden gedrukt.

In hoeverre de scherpe kritiek effect zal hebben, hangt af van de Minister van Infrastructuur en Milieu. Uiteindelijk zal deze minister, op basis van de Regeling Doelmatigheid Geluidsmaatregelen, een besluit nemen.

advertentie
advertentie