Kampioenschapsstrijd wordt zwaarder voor Henry Zumbrink

24 september 2012 om 00:00 Nieuws

AMERONGEN - Met nog slechts enkele races te gaan in de HDI-Gerling Dutch GT klasse voor het seizoen 2012, begint het kampioenschap aardig vorm te krijgen. Het duo Henry Zumbrink en Ferdinand Kool vecht hard voor de punten. Afgelopen weekend waren de traditionele Trophy of the Dunes races op Circuit Park Zandvoort. Dit was alweer het één na laatste raceweekend van dit jaar, en hoewel het duo er goed bij zat en beiden een podium scoorde, waren er wat problemen tijdens de hoofdrace. Met de Finaleraces nog voor de boeg, zal de strijd om de punten zeer spannend worden.

Op vrijdag begon het weekend goed, zowel de rijder uit Amerongen als zijn teamgenoot zaten er goed bij. Ook de kwalificaties op zaterdag gingen naar wens. Kool pakte de pole positie in zijn stint, waarmee deze positie genoteerd kon worden voor de start van zijn eigen race alsmede de hoofdrace op zondag. Henry was de snelste in de regen tijdens zijn eigen kwalificatie, maar met een opdrogende baan aan het einde van de sessie werd zijn tijd nipt verbeterd en moest hij genoegen nemen met een derde startplaats voor zijn eigen race op zondag. De eerste race van de HDI-Gerling Dutch GT werd op zaterdag verreden, teamgenoot Ferdinand pakte hierbij van start tot finish de kop en wist zijn race met de overwinning af te sluiten.

Op zondag was het de beurt aan de rijder uit Amerongen, die zijn eigen race van start kon gaan vanaf de derde positie. Met een goede start werd de strijd om de koppositie aangegaan met Nick Catsburg in de BMW. De race verliep goed, totdat Henry in de allerlaatste bocht door een gewaagde inhaalpoging van Duncan Huisman naar de derde positie werd verwezen. Hoewel een mooie score, was dit een domper op een mooie race met uitzicht op een hogere score.

In de middag werd de start van de hoofdrace vanaf pole positie voor rekening van Kool genomen. Het veld was vol strijd, waardoor deze halverwege de race als derde de pits in kwam voor de rijderswissel met Zumbrink. Bij deze verplichte stop dient tevens de motor uitgeschakeld te worden. Bij het starten bleken al elektronische problemen, waardoor Zumbrink de race moest vervolgen met een motor die op minder cilinders liep. De rondetijden waren een seconde langzamer dan de kop van het veld en Henry probeerde de schade te beperken door zijn positie vol te verdedigen. Uiteindelijk moest het duo genoegen nemen met een tiende plaats in de hoofdrace, waardoor kostbare kampioenschapspunten aan hun neus voorbij gingen.

Henry over het weekend: ,,We zaten er het hele weekend goed bij, vooral in de regen is de Corvette C6 van Day V Tec een snelle wagen. Mijn eigen race ging heel goed en ik was in gevecht met Catsburg om de koppositie. Helaas werd ik in de allerlaatste bocht nog naar de derde plaats verwezen door Duncan Huisman met een zeer gewaagde inhaalactie.''

Henry vervolgt: ,,De hoofdrace verliep goed met onze derde positie, maar tijdens de pitstop kwam er een elektronisch probleem naar boven in de motor, waardoor ik veel posities verloor in het vervolg van de race. De motor kon zijn volle vermogen niet krijgen, maar dit is tijdens een race niet op te lossen en dan moet je er iets van maken, uitvallen is ook geen optie. Helaas hebben we geen punten gescoord in deze laatste race, waardoor ik nu op de vierde plaats in het kampioenschap sta. Het is heel erg zuur, maar door pech hebben we dit moeten laten liggen. Maar: over twee weken zijn alweer de Finaleraces en hier is alles nog mogelijk. We hebben een hele snelle wagen en hebben dit jaar al veel laten zien, dus we gaan ons best doen om het maximale eruit te halen.''

advertentie
advertentie