Stoplichten buiten werking

7 september 2012 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - Rijkswaterstaat en Poort van Bunnik hebben de computers die de verkeerslichten regelen, de zogenaamde verkeersregelinstallaties (VRI), van de Hoofdstraat en Loolaan/Nijendal van de gemeente in beheer overgedragen gekregen. De computers waren op dat moment aan het einde van hun levensduur. Tot voor kort was het toch mogelijk deze goed in te stellen. Vorige week maandag echter bleken de computers kapot waardoor de verkeerslichten op de Loolaan/Nijendal alleen nog maar op rood stonden. Daardoor ontstond terugslag op de afrit vanuit Utrecht, wat een onacceptabele situatie is in verband met de verkeersveiligheid. Om die reden zijn de verkeerslichten vorige week maandag uitgezet en heeft de aannemer Poort van Bunnik op alle kruisingen in totaal 11 verkeersregelaars ingezet van 07:00 - 19:00 uur.

De computer die de verkeerslichten aanstuurt op de Hoofdstraat is in de nacht van 5 op 6 september vervangen. Over enkele weken gebeurt dat ook voor de verkeerslichten op de Loolaan/Nijendal. In de nacht van 5 op 6 september is er bij de Loolaan/Nijendal een tijdelijk zebrapad en fietspad aangelegd ten behoeve van de verkeersveiligheid van fietsers en voetgangers. De inzet van verkeersregelaars is hierdoor niet meer noodzakelijk.

De instelling van de nieuwe computer die de verkeerslichten aanstuurt, is gebaseerd op de berekeningen van het verkeersaanbod. In de komende weken zal het verkeersbeeld nauwlettend worden gevolgd door Rijkswaterstaat en waar nodig wordt de computer bijgesteld naar de meest optimale instelling voor de verschillende verkeersstromen rond de Hoofdstraat en de spoorovergang.

Rijkswaterstaat geeft echter aan dat met de nieuwe verkeersregeling de wachtrijen nog niet tot het verleden zullen behoren. Regelmatig komt het voor dat de wachtrij voor de spoorwegovergang dichtbij het kruispunt met de noordelijke aansluiting van de A12 komt. Op dat moment worden de verkeerslichten anders ingesteld zodat er minder verkeer vanaf de A12 en de Hoofdstraat naar het noorden kan rijden. Donderdag 6 september trad dit effect, in extreme mate, op vanwege twee gelijktijdige ongevallen, ter hoogte van de spoorweg en op de Arnhemse bovenweg. ProRail is voornemens de spoorwegovergang ongelijkvloers te maken.

De volgende stap in de werkzaamheden is het aanbrengen van de definitieve laag asfalt. Dit zal tevens over enkele weken plaatsvinden. Daarna kunnen ook de extra opstelvakken bij verkeerslichten in gebruik worden genomen.

Rijkswaterstaat adviseert de weggebruikers om als het verkeerslicht op groen staat alléén het kruispunt op te rijden als zij ook het kruispunt weer kunnen verlaten. Wanneer er auto's op het kruispunt blijven staan, blokkeren zij andere richtingen en komt uiteindelijk het verkeer vanuit alle richtingen vast te staan.

advertentie
advertentie