Ingezonden: Verkiezingsstunt

7 september 2012 om 00:00 Nieuws

Op de voorpagina van De Stichtse/De Kaap prijkte onlangs een foto van een drietal mannen, gesierd met VVD parafernalia, die een pakket vasthouden waarin zich, naar hetgeen te lezen was in het bijschrift, een 4000 handtekeningen van inwoners bevonden die zich hadden uitgesproken voor behoud van de intercity-status.

Dat de VVD de handtekeningen zich had toegeëigend om daarmee goede sier te maken is nog tot daar aan toe, ook andere partijen kunnen de handtekeningen gebruiken want ze zijn immers gemeenschappelijk bezit, maar dat ze gebruikt worden voor iets dat allang besloten is zegt voldoende over het geheugen van de drie glimlachende heren en hun geringe bagage.

In april 2008 wordt er een plan gepresenteerd voor het gebied rondom het station dat zijn weerga niet kende. Iedereen enthousiast!! In mei 2010 presenteert Pro Rail, bijgestaan door provincie en de Bestuurs-Regio-Utrecht (BRU) een uitgekleed plan met een perron minder maar wel met doorgaande lijnen. Op mijn vraag of dit ook betekende dat er IC-treinen op deze doorgaande lijnen zouden gaan rijden werd niet ontkennend gereageerd. Door Pro Rail is de toekomst duidelijk zichtbaar gemaakt. De drie heren zijn van oordeel dat zij met deze handtekeningen het tij kunnen keren en een boemeltreinstationnetje kunnen voorkomen. Zij willen met deze aanbieding, overigens niet aan de minister maar aan de plaatsvervangende voorzitter van Kamercommissie Infrastructuur en Milieu, nummer 30 op lijst van de VVD, de politiek bewegen de IC status te behouden.

Wanneer wij de zaken nu eens goed in ogenschouw nemen dan is dit zand in de ogen strooien. De NS staat immers los van de staat en de politiek kan alleen maar mopperen, maar verder weinig uitrichten. Denk maar even aan perioden van blad en sneeuwval. Dit geldt ook voor Pro Rail. Een politieke partij die altijd op de bres heeft gestaan en nog staat voor het private ondernemerschap, moet toch beter weten, zeker de beide kandidaat-tweede kamerleden. Ongetwijfeld zullen zij als verdediging aanvoeren dat de staat voor 100% aandeelhouder is maar zij moeten toch weten dat in een aandeelhoudersvergadering nimmer gesproken zal worden over het al dan niet laten stoppen van een IC-trein op wat voor een station dan ook. De NS heeft een opdracht het OV zo te verzorgen dat optimaal gepresteerd kan worden en "winst" kan worden gemaakt. Denk maar aan de OV chipkaart en de ontwijking van belastingbetaling door een buitenland-constructie toe te passen.

Het aanbieden van handtekeningen aan een tweede kamerlid en een kandidaat door een wethouder van deze gemeente is dan ook niets anders dan een ordinaire verkiezingsstunt.

Sybe Streekstra, fractievoorzitter BVH

advertentie
advertentie