Ondernemend Heuvelrug: Huizen blijven boeien
9 augustus 2012 om 00:00 Ondernemend,,Dat heb ik van deze crisis geleerd, je moet tijdig reageren. Veel ondernemers waren te positief en zijn te laat geweest met snijden in de eigen kosten. Ook ik, het zijn moeilijke beslissingen om te nemen, die ook je medewerkers raken.”
door Monique José Timmermans
Terug naar het makelaarsvak: ,,Het werken in een de regio is leuker. Je krijgt te maken met een grotere verscheidenheid aan panden, typerend voor de verschillende dorpen in de gemeente. Ook vanuit kopers-perspectief is het goed regionaal te werken. Zij kijken naar een huis op de Heuvelrug en niet specifiek naar een bepaald dorp.” Volgens Renes zijn de bossen, de NS-stations en het winkelbestand belangrijke selectiecriteria voor kandidaat kopers die veelal vanuit stad of vinex locatie naar deze regio verhuizen. ,,Het Nationaal Park heeft naam gemaakt in Nederland”
Een huis kopen of verkopen is emotie. De makelaar moet daar goed mee om kunnen gaan weet Renes als geen ander. ,,Met de crisis is daar nog een dimensie bijgekomen. Er gaat veel schuil achter de voordeur. Werkloosheid, ziekte of scheiding leidt nu vaker dan vroeger tot betalingsproblemen. Je moet aardig wat eigen geld hebben om met een hypotheek uit de jaren 2000 nu te verhuizen. Ook op de Heuvelrug is sprake van een behoorlijke prijsdaling. Banken proberen een executieverkoop te voorkomen, ze stellen zich in die zin menselijker op. Aan de makelaar de taak om de balans te vinden tussen de bank en de bewoners. Het is een voordeel dat ik een leeftijd heb bereikt om dat goed te kunnen doen. Levenservaring is een pré.”
Als makelaar is Renes kritisch bij het in portefeuille nemen van huizen. ,,Het is nu echt een vereiste om een huis verkoopklaar te maken. Daar besteden we veel tijd aan. Een gewijzigde inrichting, een reële prijs, professionele foto’s op internet, het draagt allemaal bij aan de verkoop.”
Op het gebied van nieuwbouw zou Renes graag zien dat het gemeentelijk apparaat - hoewel er wel verbetering is - nog een stap zou maken. ,,Met creatief denken zou beter geanticipeerd kunnen worden op deze markt.” Een duidelijk voorbeeld is Maarn: ,,Het dorp wordt overgeslagen door kandidaat kopers vanwege de onduidelijkheid rond het centrumplan.”