Ameronger presenteert verkeersonderzoek

3 mei 2012 om 00:00 Nieuws

AMERONGEN - Slechts ingrijpende structurele maatregelen kunnen voor nu en in de toekomst oplossingen bieden voor de verkeersproblematiek in de gemeente. Dit concludeert Aart Kroeze na afronding van zijn verkeersonderzoek. ,,Bestuur, politiek en beleidsmedewerkers zullen de moed moeten hebben om met de inhoud van het rapport het verkeersbeleid meer body te geven. Hoewel de gemeente het motto ‘Groen en Vitaal’ uitstraalt en hoog in het vaandel heeft staan, mag en kan het niet zo zijn dat ze alle andere beleidsvelden daaraan ondergeschikt maakt.’’

‘Moed nodig om echte maatregelen te nemen’

door Marleen Rikkengaa

Verplaatsing van het veer Amerongen Eck en Wiel en een achterlandverbindering door het Langbroekerweteringgebied van Wijk bij Duurstede naar de N226 zijn twee ingrijpende en volgens Kroeze noodzakelijke ingrepen. Daarnaast stelt hij dat er een rondweg moet komen vanaf de N225 om Leersum als aansluiting op de achterlandverbinding. En moet in zijn optiek de Bertus Leendersweg in Amerongen verlengd worden om de Noordwestkant van het dorp naar de Bergweg.

,,Tot nu toe heeft de gemeente alleen maar schijnmaatregelen genomen om de verkeersstromen beter te structureren, papieren maatregelen die weinig voorstellen en niets uithalen’’, betoogt Kroeze. ,,De gemeente moet haar verkeersbeleid heroverwegen en de uitkomst van het verkeersonderzoek moet daarin zwaar meegewogen worden volgens Kroeze om tot een werkelijke oplossing van de verkeersproblematiek te komen.

Maanden heeft Kroeze op verschillende verkeerspunten in de gemeente tellingen gedaan om in kaart te brengen hoe groot de verkeersdruk werkelijk is. Het resultaat bevestigt wat hij eigenlijk al lang zag. Met de door Kroeze voorgestelde maatregelen zal de leefbaarheid en veiligheid in de dorpen Leersum, Amerongen, Doorn en Langbroek vergroot worden. Kroeze ziet ook wel de nadelen voor het landschap van de buitengebieden en de flora en fauna in die gebieden. ,,Maar de nadelen wegen niet op tegen de voordelen voor de inwoners. De aanbevolen nieuwe verbindingen moeten uiteraard wel goed ingepast worden in het landschap, door bijvoorbeeld, op verschillende plaatsen verdiepte aanleg en op die plaatsen overkluizende faunapassages aan te brengen voor een vrije uitwisseling van het in het gebied levend wild. Hiermee kan de schade beperkt worden.’’

Wie het volledige rapport wil lezen kan bellen of mailen met Aart Kroeze: kroeze-grift@kpnplanet.nl of tel. 0343-453585.

advertentie
advertentie