Valkenheuvel nu Daltonschool

3 april 2012 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - ,,Het Afrika-project dat wij onlangs op uitbundige wijze hebben afgesloten, is een mooi voorbeeld van de complete manier waarop onderwijs kan worden vormgegeven. Er waren in dit project veel leermomenten op alle mogelijke gebieden en de afsluiting in aanwezigheid van de ouders, met presentaties, muziek en hapjes was zeer bijzonder." Maeyke Wiggers spreekt met groot enthousiasme over het streven naar steeds meer kwaliteit op 'haar' Valkenheuvelschool. Sinds 1 maart is zij interim-directeur van de school, waar onlangs een Daltonschildje aan de gevel is bevestigd. Na een voorbereiding van vier jaar is de R.K. Valkenheuvel, als enige basisschool in Driebergen, nu officieel erkend als Daltonschool.

door Jan de Beer

In tegenstelling tot enkele andere Driebergse basisscholen is er bij de Valkenheuvel beslist geen sprake van terugloop van het aantal leerlingen. Dat aantal schommelt al jaren rond de 250 kinderen. ,,Belangrijk is dat je duidelijk maakt wat je wilt met de school en bij ons is dat de Dalton-methode", zegt Wiggers. Zij is sinds 2008 werkzaam op de Valkenheuvel, aanvankelijk als intern begeleider waarbij ze zorgde voor de coaching van kinderen, contacten onderhield met deskundigen en de leerkrachten ondersteunde. Maar sinds Henriëtte van Amerongen afscheid heeft genomen als schoolleider vanwege een nieuwe werkkring elders, is zij actief als interim-directeur.

De erkenning als Daltonschool is volgens Wiggers een zeer positieve ontwikkeling, waaraan overigens een tamelijk intensief proces vooraf ging omdat de leerkrachten de afgelopen jaren een speciale scholing moesten ondergaan. Zij is blij met de erkenning omdat ze vindt dat de Dalton-methode ruime mogelijkheden biedt voor een optimale ontwikkeling van de kinderen.

,,Het onderwijs was vroeger nogal frontaal", zegt ze. ,,Maar de wereld is voor kinderen veel groter geworden, ze krijgen meer invloeden van buiten en hebben andere behoeften. Daarom is het nu zinvoller om de nieuwsgierigheid te prikkelen en kinderen zelf dingen te laten ervaren. Het Dalton-onderwijs is daar op ingericht."

Ze legt uit dat Dalton drie uitgangspunten kent: vrijheid, samenwerking en zelfstandigheid. ,,Bij vrijheid is het natuurlijk niet een kwestie van zomaar dit of dat doen", zegt ze. ,,Er is wel degelijk structuur en instructie, bij taal staat nog gewoon spelling op het programma en bij rekenen de tafels van vermenigvuldiging. Het gaat meer om de keuzevrijheid die er is bij de uitvoering van de taken. En vanwege die mogelijkheid om te kiezen wordt ook de zelfstandigheid gestimuleerd en de samenwerking met anderen. Het doel is om tot de beste manier te komen om iets te leren. Onderzoek heeft aangetoond dat leerlingen slechts 10 procent opsteken van wat de leerkracht vertelt, en 90 procent van wat ze zelf uitleggen aan anderen vanuit de ervaring die ze hebben opgedaan. De taak van de leerkracht moet dus meer begeleidend zijn: ruimte bieden voor eigen verantwoordelijkheid."

Volgens Wiggers is inmiddels gebleken dat haar leerlingen de Dalton-methode plezierig vinden en ook de ouders zijn positief. ,,Het is uiteraard ook een manier om ons als school te profileren in Driebergen", zegt ze. ,,We willen als wijkschool iets te bieden hebben: een compleet onderwijssysteem waarbij bijvoorbeeld ook een schakelklas hoort voor kinderen met een taalachterstand, en een plusgroep voor leerlingen die een extra uitdaging willen, maar ook allerlei klasoverstijgende creatieve vakken en diverse bijzondere projecten. Met het succesvolle Afrika-project hebben we kunnen aantonen dat de Dalton-methode vruchten afwerpt. Dit keer was het nog alleen bedoeld voor de onderbouw, maar we gaan zeker bespreken of we een soortgelijk project ook schoolbreed kunnen aanpakken."

advertentie
advertentie