Kinderen leren omgaan met geld

15 november 2011 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - De nationale Week van het geld, waaraan vorige week landelijk 1500 scholen hebben meegedaan, werd in groep acht van basisschool De Zonneheuvel afgesloten met een gastles over geld. Tijdens deze les werd de Cashquiz gespeeld, een spel waarmee kinderen tussen 8 en 12 jaar meer leren over omgaan met geld. Deze les werd in groep acht gegeven door moeder Carla die bij de SNS-bank werkt.

door Katka Kolmas

De hele week had groep acht van meester Edwin al aandacht besteed aan het thema geld. De website van Week van het geld bood tal van activiteiten, spellen, prijsvragen en gespreksthema's. De kinderen mochten bijvoorbeeld bedenken wat ze zouden doen als zij het gezinsbudget zouden beheren. ,,In eerste instantie gaven ze al het geld uit aan cadeaus, maar later beseften ze dat ze ook nog moesten eten", vertelt hun meester. Deze bewustwording is precies wat de Week van het geld hoopt te bereiken.

Omgaan met geld is niet makkelijk, maar het gaat kinderen steeds beter af. Uit onderzoek van Wijzer in geldzaken, de club van dertig partijen die initiator van de Week is, blijkt dat 84% van de basisschoolkinderen tussen de 8 en de 12 jaar zakgeld krijgt. Slechts 14% van de ondervraagden geeft het meeste geld direct uit.

Voor de gastles kwam moeder Carla uitleggen wat een bank eigenlijk doet. Haar eigen dochter zit in groep drie, maar die kinderen zijn nog te jong voor uitleg over een beroep bij de bank. Nu zag ze haar kans schoon om ook eens een praatje over haar beroep te houden. Haar slimme vragen zorgden voor veel discussie in de klas. Bijvoorbeeld hoe je aan geld kunt komen. De mogelijkheden zijn legio: zakgeld, heitje voor karweitje, jackpot winnen, werken, maar ook stelen wordt geopperd. ,,Dat is wel een manier, maar de kans is groot dat je gepakt wordt en dan heb je er geen plezier meer van", lacht Carla.

Vervolgens wordt het spel gespeeld. De kinderen vormen groepjes en bedenken een naam voor zichzelf en het doel waarvoor ze het geld willen gebruiken. Elke groep krijgt een bordje waarop het antwoord kan worden geschreven. Het winnende team wordt met het gewonnen bedrag ingevoerd in de computer en maakt kans op een uitje van de hele bovenbouw naar het Geldmuseum in Utrecht. Het spel bestaat uit verschillende soorten vragen zoals rekenvragen, kennisvragen, schattingsvragen en meerkeuzevragen, de kinderen worden flink aan het werk gezet.

Het valt op dat de meeste groepjes hun geld aan een goed doel willen schenken: WNF, Novib, PinkRibbon. Twee van de zes groepjes sparen voor respectievelijk een tv en een limousine. In het begin zijn er veel rekenvragen en het groepje met de rekentalenten Coen, Hein en Daan gaat op kop. De spannende quiz wordt uiteindelijk gewonnen door Desiree, Evan, Laurens en Jasper. De gastdocenten laten na het spelen de Cash Quiz achter op de scholen zodat leerkrachten ook zelf de leerlingen wijzer in geldzaken kunnen maken. Na de gastles hebben alle deelnemende kinderen nog een speciaal spaarblik gekregen.

advertentie
advertentie