Kritiek op krappe kruising

5 november 2011 om 00:00 Nieuws

Files in Doorn worden nog langer dan nu

DOORN - De proefafsluiting van de Acacialaan is al omstreden, voordat de maatregel is ingevoerd. Buurtbewoners en de Federatie Doornse Ondernemers (FDO) uitten ernstige kritiek op het plan. Ook de politiek laat zich niet onbetuigd. In de raadscommissie Ruimte beloofde wethouder Bert Homan dat de proef niet doorgaat, als de critici gelijk blijken te hebben. door Michiel Schaaij

Om sluipverkeer in het smalle straatje tegen te gaan, wil de gemeente betonblokken op de kruising met de Oude Woudenbergseweg plaatsen. Autoverkeer kan dan niet langer doorrijden naar Leersum, maar wordt linksaf in de richting van de Parklaan geleid. Het laatste gedeelte van de Acacialaan is in de nieuwe situatie alleen bereikbaar via de Dorpsstraat en het smalste deel van de Oude Woudenbergseweg. Dat is tegelijkertijd de achilleshiel van het verkeersplan, want een dakbedekkingsbedrijf is voor zijn bevoorrading op die route aangewezen. SGP-voorman Gerrit Boonzaaijer denkt dat het fysiek onmogelijk is om twee verschillende verkeersstromen over de krappe kruising te leiden. ,,Ik kan u nu al vertellen, dat grote vrachtauto's die draai niet kunnen maken. Bovendien veroorzaakt deze maatregel gevaarlijke situaties voor fietsers'', aldus Boonzaaijer. Parklaan-bewoner Sander Vroone vreest het ergste en voorspelt dat de verkeerssituatie na de afsluiting onveiliger wordt.

Ook in ondernemerskring zijn bezwaren tegen de proefafsluiting te horen. In een brief aan wethouder Bert Homan (VVD) spreekt FDO-voorzitter Ad Onstein zijn verontrusting uit. Hij voorspelt dat de files op de Amersfoortseweg nog langer worden, dan die nu al zijn. ,,De gemeente is op grote schaal bezig om wegen ontoegankelijk te maken voor doorgaand verkeer, waardoor de verkeersdruk onaanvaardbaar stijgt'', zo luidt de beschuldiging van ondernemerszijde. Homan verdedigde zijn plan, door te wijzen op het vele sluipverkeer dat zich dagelijks door de smalle Acacialaan wringt. Daar is het oude straatje niet op berekend, aldus Homan. ,,We kunnen heel lang blijven praten, maar het is nu tijd om iets te doen.'' Volgens de wethouder vormt de kruising in de nieuwe situatie geen onoverkomelijke barrière voor grote vrachtwagens. Maar helemaal zeker van zijn zaak leek hij toch niet. ,,We gaan nog eens goed meten of het past'', zo kondigde hij aan.

Intussen volgt de politiek de ontwikkelingen met argusogen. Het CDA ziet helemaal niets in de voorgestelde verkeersmaatregelen. ,,Gezien de financiële situatie van de gemeente, lijkt het me onverstandig om de proef uit te voeren'', aldus Chantal van Steenderen. Boonzaaijer daagde de wethouder uit om te bewijzen dat grote vrachtwagens de kruising wél kunnen passeren. Pas nadat het college de gemeenteraad daarover heeft geïnformeerd, zou de proef daadwerkelijk uitgevoerd mogen worden. VVD-er Bob van Lierop steunde die politieke voorwaarde. Homans ambtenaren mogen dus nog eens goed gaan meten en rekenen. De wethouder zelf liep alvast op de uitkomst van die rekensom vooruit. Als blijkt dat dakdekker Blooij niet bevoorraad kan worden, gaat de proef niet door, zo liet Homan weten.

advertentie
advertentie