Zumbrink rijdt in drie categorieën bij Formido Finaleraces

20 oktober 2011 om 00:00 Nieuws

AMERONGEN - Henry Zumbrink heeft een druk weekend achter de rug. Naast zijn reguliere deelname aan de HTC Dutch GT4 én de Toerwagen Diesel Cup, nam Zumbrink ook plaats achter het stuur van de Lamborghini Gallardo GT3 van het Reiter Team. Het complete GT3 circus was op 15 en 16 oktober neergestreken in de duinen waar de laatste races van dit seizoen verreden worden en diverse Nederlanders voor de gelegenheid meereden. De Ameronger wist, ondanks het extreem drukke schema, al zijn races te rijden en in de Toerwagen Dieselcup zelfs de tweede plaats in het kampioenschap binnen te halen.

door Nathalie Voorn

Henry over zijn drukke weekend:,,Ik was maandag even uitgeblust na vier dagen drukte en heel veel rijden. Maar het was het helemaal waard. We balen er een beetje van dat we met de GT4 niet veel punten hebben gescoord dit seizoen, maar dit komt ook door de overstap van de Porsche naar de BMW. En we zijn uiteindelijk heel erg blij met de tweede plaats in het kampioenschap bij de Toerwagen Diesel Cup. De eerste plaats zat er helaas niet meer in, maar dit hebben we binnengesleept!"

Zumbrink vervolgt: "Het weekend in de Lamborghini Gallardo GT3 van Reiter was ook zeer geslaagd, ik heb echt een leuk weekend gehad. Dankzij de inzet van de sponsoren en mijn vader, is toch alles hiervoor rondgekomen. Ik hoop natuurlijk dat ik volgend jaar weer op hun steun mag rekenen, zodat we weer mooie races kunnen gaan rijden."

Toerwagen Dieselcup

De winst in het kampioenschap van de Toerwagen Dieselcup was niet meer haalbaar door een diskwalificatie eerder dit seizoen, maar de tweede plaats stond nog open. Henry en teamgenoot Ferdinand Kool hadden dan ook duidelijk hun zinnen hierop gezet. Het duo slaagde erin vanaf de tiende positie naar plaats drie te rijden. Op zondag nam Zumbrink de start voor zijn rekening vanaf de derde positie. Door veel wisseling op de baan en vertraging tijdens de pitstop kwam teamgenoot Kool na de rijderswissel als zevende terug op de baan. Kool vocht de BMW 123D echter weer terug naar de tweede plaats voor de finish, waarmee het duo hun seizoen ook verzilverde met een tweede plaats in het kampioenschap.

Dutch GT4

De Dutch GT4 gaf minder voldoening voor de jonge coureur. Henry kon op zaterdag van start gaan als vierde. Al in de eerste ronde reed hij naar de derde positie en bleek duidelijker sneller te zijn dan zijn opponent op plaats twee. Tijdens een uitremactie een paar ronden later, raakte de coureur echter jammerlijk met zijn linkervoorwiel de wagen van zijn tegenstander, waarna de BMW M3 GT4 van PS Autosport door Henry langzaam teruggestuurd moest worden naar de pits voor reparatie. De wagen kon echter niet meer snel gerepareerd worden, waardoor hij de strijd moest staken en geen punten kon scoren.

Tijdens de hoofdrace op zondag ging Zumbrink wederom van start in de BMW M3 GT4 vanaf de vierde positie. Na een terugval naar de zesde plek en baande hij zich een weg terug door het veld naar weer de vierde positie. Ferdinand nam het stuur over voor het resterende deel van de race en wist de vierde plaats te behouden. Drie ronden voor de finish kreeg de BMW echter een klapband, waarna ook Kool de strijd moest staken.

FIA GT3

Zijn deelname aan de FIA GT3 met de Lamborghini Gallardo GT3 was geheel nieuw en zeer spannend voor de rijder uit Amerongen. Samen met zijn teamgenoot voor dit weekend, de Zweedse coureur Max Nilsson, werd op vrijdag twee keer een vrije training gereden. Hoewel Nilsson wel GT ervaring heeft in een Lamborghini, was ook de GT3 versie voor hem geheel nieuw. Het team was dan ook zeker te spreken over de prestaties van beide rijders die voor het eerst deelnamen aan dit snelle GT3 veld.

Zumbrink in de kwalificatie wist snelle tijden te rijden en was onderweg om de vierde tijd te noteren, toen zijn aandrijfas afbrak en hij de strijd moest staken. Uiteindelijk was zijn snelste tijd goed voor een veertiende startpositie. De eerste race werd op zaterdag verreden en de start werd door Nilsson gedaan. Door een kapotte aandrijving kwam Zumbrink niet meer achter het stuur. Op zondag nam Henry de start voor zijn rekening voor race twee vanaf startplaats veertien. Het duo moest uiteindelijk genoegen nemen met een vijftiende plaats in de race.

advertentie
advertentie