Aandacht voor fietsroutes bij stationsontwerp

29 september 2011 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN- Zevenhonderd fietsers per uur krijgt de N225 dagelijks te verwerken ter hoogte van het station Driebergen-Zeist. Dat er bij het ontwerp voor het nieuwe station veel aandacht aan goede fietsroutes wordt besteed, is daarom vanzelfsprekend. Toch klonk er tijdens een toelichting die vorige week door ProRail en Arcadis in gebouw ‘t Hoge Licht werd gegeven opnieuw kritiek. Die richtte zich vooral op het besluit om geen fietstunnel voor de Odijkerweg aan te leggen.

door Jan de Beer

De bijeenkomst was georganiseerd naar aanleiding van opmerkingen die tijdens een eerdere informatieavond over de toekomstige situatie waren gemaakt. Volgens Martin de Ruiter van Arcadis is getracht om die opmerkingen in aanpassingen te vertalen. Gestreefd zal bijvoorbeeld worden naar een riante breedte van de fietspaden die, vooral in verband met de vele scholieren op deze route, in twee richtingen bereden kunnen worden. Vrijwel overal zal die breedte ruim drie meter zijn en op sommige plekken vier meter. De helling van de fietspaden, als gevolg van de verdiepte ligging van de N225 onder het spoor, zal geheel voldoen aan de gangbare richtlijnen voor dit soort trajecten. Martin de Ruiter sprak van ‘zeer flauwe hellingen’ maar erkende dat er voor de pedalisten natuurlijk wel enigszins sprake zal zijn van klimmen en dalen.

Aan de Driebergse zijde van het spoor komt een fietsbrug die aansluit op het fietspad door landgoed Beerschoten-Willinkshof. Het fietsverkeer uit Zeist naar het dorp Driebergen wordt via een westelijk fietspad om het station heen geleid. Hiervoor wordt een reepje van landgoed De Reehorst afgesnoept. De kruising bij de Breullaan wordt ingrijpend aangepast. Er zal daar een stukje groen geofferd worden om de bocht ruimer en minder haaks te maken, en de verkeersregeling wordt zodanig afgesteld dat fietsers per cyclus twee keer ‘groen krijgen’ om de wachttijd te verkorten. Ook op andere plekken langs de N225 zijn beveiligde oversteekmogelijkheden gepland.

De fietsenstallingen komen onder het station te liggen, met een directe opgang naar de perrons. Dat is volgens De Ruiter ‘de beste locatie voor een stalling die men zich kan wensen’. Het aantal stallingplaatsen wordt uitgebreid naar 1800 onbewaakt en 540 bewaakt. Door ruimtereservering kan het totaal aantal plaatsen later nog worden uitgebreid naar 3040. Er wordt wel een lift aangelegd naar de perrons, maar geen roltrap en ook geen hellingbaan. Volgens De Ruiter is het aantal reizigers voor een roltrap niet groot genoeg en is een hellingbaan ‘niet inpasbaar’.

Al eerder was gemeld dat de fietstunnel voor de Odijkerweg geschrapt is uit de plannen. Dat gebeurde vanwege het ruimtebeslag, de sociale (on)veiligheid en de kosten: zo’n 4,5 miljoen. Hierop werd tijdens de bijeenkomst nogal wat kritiek geuit onder het motto ‘Wat is nou 4,5 miljoen op zo’n gigantisch project?’ Maar De Ruiter wees op de overwegingen die de bestuurders hierbij hebben gehanteerd. ,,Wij zijn slechts de uitvoerders”, zei hij. Naar verwachting wordt in december het afgeronde ontwerp gepresenteerd.

advertentie
advertentie