Verhalen over de Heuvelrug

23 juni 2011 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG - Als we verhalenverteller Rinus Zwabber mogen geloven, galmde er ooit wolvengehuil bij Kasteel Amerongen. In het koetshuis vertelde hij over de natuur en de rust, die de Utrechtse Heuvelrug tot één van de mooiste gebieden in Nederland maken. Maar volgens de nieuwe reclamecampagne die donderdag op Buitenplaats Amerongen werd gelanceerd, heeft de regio meer te bieden.

Lawaai maken om toeristen te lokken

door Michiel Schaaij

,,Mensen vertellen elkaar graag verhalen. Daardoor gaat de regio pas echt leven’’, zegt Annemiek Driessen van communicatiebureau LVTPR uit Bunnik. Om het verhaal van de Utrechtse Heuvelrug voor het voetlicht te brengen, hebben acht gemeenten in de regio de handen ineen geslagen en LVTPR ingehuurd. Driessen is als accountmanager verantwoordelijk voor vorm en inhoud van de crossmediale campagne. Die moet ervoor zorgen dat deelnemende organisaties als de VVV’s en het Nationaal Park Utrechtse Heuvelrug landelijk zichtbaar worden. Regionale ondernemers profiteren gretig mee van de campagne ‘Dwalen in verhalen’. Reclamespotjes op Sky Radio en Radio M, een toeristische Uitgids en een Recreatiekrant moeten jonge gezinnen en Randstedelijke 50-plussers naar de Utrechtse Heuvelrug lokken. ,,We schieten geen losse flodders af’’, belooft Driessen. ,,De advertenties, de website en het gebruik van de sociale media sluiten naadloos op elkaar aan.’’

De toeristische promotie bouwt voort op de eerdere campagne ‘De kunst van het ontdekken’. Met zo’n 100 duizend websitebezoekers was die publiciteitsactie heel succesvol, vertelde wethouder Roy Pamboer (VVD). Hij kan zijn ,,goede onderbuikgevoel’’ echter niet staven met meer meetgegevens. ,,Dat gaan we deze keer anders doen’’, aldus Pamboer. Er is een nulmeting verricht en daaruit bleek dat 100% van de ondervraagden de Utrechtse Heuvelrug kende. Aan die naamsbekendheid valt dus niets te verbeteren. Maar lang niet alle geënquêteerden waren bekend met de toeristische mogelijkheden in de regio. De nieuwe reclamecampagne moet het percentage van 37% flink opschroeven. Een nieuwe peiling zal duidelijk maken, of de ingehuurde communicatiespecialisten daarin zijn geslaagd. Aan het landschap, de natuur en de cultuur van de Utrechtse Heuvelrug zal het niet liggen. De zojuist verschenen Uitgids prijst de regio uitbundig aan als een oase van rust, waar sportief, culinair en cultureel genieten voorop staan. De gids is gedrukt in een oplage van maar liefst 100.000 exemplaren en verschijnt onder andere als bijlage van de glossy tijdschriften Residence en Buitenleven.

Overigens zijn natuur en rust niet voldoende, om de Utrechtse Heuvelrug echt op de landelijke toeristische kaart te zetten. Recent onderzoek heeft uitgewezen, dat winkelen en uitgaan bij de hedendaagse toerist veruit favoriet zijn. ,,En juist die activiteiten bungelen onderaan het lijstje van onze trekpleisters. Dat moet beter en we moeten meer lawaai maken om dat voor elkaar te krijgen’’, aldus Pamboer. Voor die ontwikkeling van het toerisme is de Utrechtse Heuvelrug niet uitsluitend op het communicatiebureau aangewezen. ,,Eigenlijk moeten onze inwoners de ambassadeurs zijn’’, vindt Pamboer.

advertentie
advertentie