Schoorsteen van kunstenaar moet ook roken

12 mei 2011 om 00:00 Achtergrond

Om succesvol te zijn, moeten kunstenaars de boer op. Dat kan op eigen houtje, of in netwerkclubs voor kleine zelfstandigen, die als paddenstoelen uit de grond schieten. Onder het motto ‘Applaus voor jezelf’ probeerde de Driebergse ondernemer en netwerker Paul Blom om een Cantina vol Heuvelrugkunstenaars eens flink op te porren. Een handvol inleiders uit de kunstwereld liet zien, hoe hun dagelijkse praktijk eruit ziet.

Succesvol ondernemen in de kunst HEUVELRUG - Het eerste dat telt, is een dak boven je hoofd en brood op de plank. Zodra in die behoeften is voorzien, krijgen mensen oog voor kunst. Die culturele belangstelling moet flink worden aangewakkerd, want bij kunstenaars moet de kachel ook branden. Op een door de Cultuurraad belegde informatieavond ‘Succesvol ondernemen in de kunst’ dachten plaatselijke kunstenaars na over een marktgerichte aanpak.

door Michiel Schaaij

De Nijkerkse beeldhouwster Linda Verkaaik maakt tweedimensionale wandpanelen van metaal en driedimensionale beelden van brons, koper en ijzer. Vorig jaar exposeerde Verkaaik op het Driebergse landgoed De Horst en nu kwam ze terug naar de Utrechtse Heuvelrug om over haar cultureel ondernemerschap te vertellen. ,,De sleutelfactoren voor succes zijn intuïtie, lef en doorzettingsvermogen’’, aldus Verkaaik. Commercieel denken lijkt aan haar niet besteed: ,,ik heb geen netwerk en ben onvriendelijk aan de telefoon’’. Toch komt ze al zo’n 35 jaar aan de kost en al die tijd is het haar om de kunst zélf te doen. Verkaaiks werk moet voor de volle 100% aan haar verwachtingen voldoen. Ze schroomt niet om nieuwe dingen uit te proberen, zelfs niet als ze voor opdrachtgevers werkt. ,,Experimenteren met andermans geld’’, noemt ze dat met een economische kwinkslag. ,,Uitproberen maakt rijker en geeft energie om verder te gaan. Soms loopt het mis, maar meestal levert het meerwaarde op.’’ Ook muzikant Holger de Bruin dankt zijn loopbaan niet aan een bovenmatig ontwikkelde commerciële inslag. Hij improviseert op de saxofoon én in zijn werkzame leven. ,,Een carrière met horten en stoten’’, zo omschrijft hij zijn loopbaan.

Op een rommelmarkt kocht De Bruin ooit een saxofoon met een gat erin voor € 25. Hij zat op het Rotterdams conservatorium in een periode ,,dat je ervan af werd gestuurd als je werd betrapt op het spelen van jazzmuziek’’.

Na afloop van zijn studie wachtte de Driebergenaar tot zijn telefoon zou rinkelen, maar de wereld zat niet op een saxofonist te wachten. ,,Ik ben nu eenmaal geen haantje de voorste’’, zegt hij daarover. De Bruin heeft nu een lespraktijk bij de Heuvelrug Muziekschool, restaureert oude blaasinstrumenten en klimt af en toe nog op het podium. ,,Ik heb me teruggetrokken uit het echte ondernemerschap en doe alleen maar leuke dingen. Daar kan de schoorsteen van roken’’, aldus de saxofonist. Uit eigen ervaring diste hij een goede raadgeving op, voor collegakunstenaars die niet uit het commerciële hout gesneden zijn, maar toch zakelijk succes nastreven. ,,Sluit je aan bij mensen die wél kaas hebben gegeten van een commerciële aanpak’’.

advertentie
advertentie