Rondweg is al een eeuw hét Doorns dispuut

3 maart 2011 om 00:00 Nieuws

DOORN - Een rondweg om het dorp? Niets nieuws onder de zon, want elke tien jaar komt het idee weer eens bovendrijven. Peter Kranenburg (CDA) verdiepte zich in de Doornse geschiedenis en zag tot zijn verbazing, dat er 83 jaar geleden al over werd gesproken. Op 19 mei 1928 toonde deze krant het ,,ringbaanplan” van gemeentearchitect Flieringa.

door Michiel Schaaij

Anno 2011 heeft het dreigende verkeersinfarct de belangstelling voor een rondweg aangewakkerd. Eigenlijk is de situatie al die jaren hetzelfde: het Doornse dorpshart wordt doorsneden door twee doorgaande wegen en dat levert verkeersdrukte op. ,,We hebben sinds 1928 wel de tijd genomen om het probleem op te lossen”, constateerde Kranenburg maandagavond in Langbroek. Tijdens een discussiebijeenkomst kwam een reeks maatregelen op tafel, om de verkeersveiligheid in Langbroek te vergroten en de files in Doorn te lijf te gaan. ,,Dat is hard nodig want in Langbroek racen ze door het dorp en in Doorn staan ze allemaal stil”, aldus Kranenburg.

Er bleek één lichtpuntje te zijn: de verkeersdrukte werd iets afgeremd door het faillissement van verschillende vrachtvervoerders in de regio. Maar verder zagen bewoners van de Doornseweg het verkeersaanbod voor hun voordeur gestaag groeien. ,,We moeten steeds langer wachten om van de parallelweg op de N225 in te voegen”, klaagden ze. Tijdens spitsuur zijn Langbroekers het snelst in Doorn, als ze omrijden via de Sterkenburgerlaan. Hoe lang die sluiproute nog een alternatief biedt, is echter de vraag. Bewoners van de Sterkenburgerlaan zijn al vaker in actie gekomen tegen die aantasting van de leefbaarheid.

Om een eind aan het Doornse fileleed te maken, zijn bovenregionale maatregelen nodig, zo werd tijdens de discussieavond keer op keer benadrukt. Net zoals er in de vorige eeuw een tram van Wijk bij Duurstede naar de Doornse remise reed, zou nu een wegverbinding tussen Wijk en Leersum veel problemen oplossen. Die optie heeft de definitieve versie van de beleidsplannen echter niet gehaald. ,,Maar de structuurvisie is niet voor de eeuwigheid”, aldus een hoopvolle bezoeker. In Doorn zelf bieden vooral een rondweg en een ondertunneling van het kruispunt soelaas. Over de betaalbaarheid daarvan werd maandagavond nauwelijks getwijfeld. ,,De rekening gaat naar het provinciehuis in Utrecht, daar is geld genoeg”, zo klonk het. Maar zulke ingrijpende projecten zijn wel een kwestie van lange adem. Voordat de eerste auto’s over een rondweg rijden, zijn we 20 tot 40 jaar verder, werd gevreesd. De meest praktische suggestie om verkeersdrukte rond het nieuwe gemeentekantoor aan te pakken, kwam op naam van oud-wethouder Wim Doelman. ,,Geef alle ambtenaren een Ov-jaarkaart, dan kunnen ze met de bus naar het werk”, zei hij.

Vindt u een rondweg om Doorn een goed of slecht idee? Reageer op dit artikel.

advertentie
advertentie