‘Een rondweg is de beste oplossing’

3 maart 2011 om 00:00 Voorpagina

DOORN - ,,De voorspelde verkeerstoename van vijf procent is precies de druppel die de emmer doet overlopen”, denkt accountmanager Gerard Weck van de Kamer van Koophandel. Hij maakt zich ernstig zorgen over de bereikbaarheid van Doorn en vreest dat het dorpscentrum door de bouw van het nieuwe gemeentekantoor nog verder verstopt zal raken.

De Kamer van Koophandel wil files te lijf gaan

door Michiel Schaaij

Eerder voorzag het Verkeersberaad ook al een verkeersinfarct op het kruispunt van de provinciale wegen N225 en N227. Het uitlekken van dat advies zorgde binnen en buiten de politiek voor opschudding. Na de raadscommissies van de Utrechtse Heuvelrug, het dorpsplatform Langbroek en de Wijkse gemeenteraad mengt nu ook de Kamer van Koophandel zich in de discussie. Als pleitbezorger van een goed ondernemingsklimaat ziet Weck het verkeersprobleem met lede ogen aan. Vooral de apathische houding van de betrokken overheden stoort hem. ,,Rapporten worden moedwillig terzijde geschoven, maar niets doen verergert het probleem”, aldus Weck. Hij vindt dat de Utrechtse Heuvelrug de provinciale verkiezingen van gisteren moet aangrijpen, om het Doornse verkeersinfarct op de Utrechtse agenda te krijgen. ,,Er komt een nieuw college van Gedeputeerde Staten, dus dit is hét moment”, zegt hij.

Enkele jaren geleden lanceerde de Kamer van Koophandel het idee om een doorsteek van Wijk bij Duurstede naar Leersum te maken. Die verlenging van de N226 werd afgeschoten en het aloude idee van een rondweg om Doorn kwam weer in de belangstelling. Na een onderzoek concludeerde adviesbureau Goudappel Coffeng, dat de kern van Doorn het meest gebaat zou zijn bij een oostelijke rondweg. Maar in het provinciehuis werd dat plan niet omarmd. ,,Daar zoeken ze niet de beste oplossing, maar kijken ze vooral naar natuurbelangen en haalbaarheid”, zegt Weck. Hij beschuldigt de provincie ervan, het advies van Goudappel Coffeng moedwillig achtergehouden te hebben.

In een ambtelijk rapport trok de provincie zelf tegenovergestelde conclusies, namelijk dat het verkeersprobleem binnen Doorn zelf opgelost kan worden. Weck bestrijdt die visie en verbaast zich erover, dat de volksgezondheid een ondergeschikte rol in de discussie speelt. ,,Qua luchtkwaliteit is het Doornse kruispunt één van de slechtste plekken in de provincie. Op het terras van Plein 6 zitten inwoners en toeristen naar fijnstof en CO2 te happen”, zegt hij. Een rondweg maakt het dorpscentrum daarentegen gezonder en aantrekkelijker en dat komt ook de economische bedrijvigheid ten goede. ,,De oostelijke ontsluiting moet er gewoon komen”, vindt Weck. ,,Als we voor een paar koeien een treintunnel onder het groene hart aanleggen, kunnen we ook onder het Kaapse Bos door.”

advertentie
advertentie