Zakelijk toerisme: vaker vergaderen in het bos

10 februari 2011 om 00:00 Nieuws

HEUVELRUG – Meer dan ooit wordt de Utrechtse Heuvelrug een voorkeursbestemming voor opleidingen, trainingen, vergaderingen en conferenties. Voor het luttele bedrag van € 5.000 laat wethouder Roy Pamboer het zakelijk toerisme een marketinginjectie toedienen.

door Michiel Schaaij

De provincie en Koninklijke Horeca Nederland namen het voortouw in de campagne BusinessZone Utrechtse Heuvelrug. Gedeputeerde Staten leggen ruim € 42.000 op tafel voor de financiering van het project. Een voorwaarde was wel, dat de gemeenten in de regio ook een bijdrage leveren. Zeist, Baarn en Soest schraapten gezamenlijk evenveel bij elkaar als de Utrechtse Heuvelrug.

Volgens het college is die verdeling niet oneerlijk, want de meeste congrescentra, hotels en andere zakelijke aanbieders zijn gevestigd in de Heuvelrugdorpen. Volgens de nieuwe campagne zijn dat ‘locaties waar je U tegen zegt’.

De zakelijke markt beslaat meer dan de helft van het toerisme naar de Utrechtse Heuvelrug. Door de marketingcampagne zal die zakelijke toeloop met minstens vijf procent stijgen, verwacht Koninklijke Horeca Nederland.

De uitvoering van het project is in handen gelegd van de Doornse marketingdeskundige Serge Hoek. Die ziet volop groeikansen voor het conferentietoerisme in de Utrechtse Heuvelrug. Met landelijke advertenties, een website en een brochure wil Hoek de concurrentieslag met de Veluwe aangaan. Op het uithangbord van de campagne staan 900 vergaderzalen, 229 restaurants, 5500 bedden en 6000 hectare natuurschoon.

Ondernemers in de zakelijke markt kunnen via een partnerplan met de imagocampagne meedoen. Zo worden de hotels, conferentiecentra, vergader- en trainingslocaties van de Heuvelrug landelijk zichtbaar. Deze maand worden de inschrijvingen op het partnerplan afgerond.

Het succes van de campagne staat of valt met de medewerking van de ondernemers, bevestigt Hoek. De grootste locaties hebben inmiddels bij het initiatief aangehaakt.

advertentie
advertentie