Kijk op Cultuur: Amparo Sard in De Paddestoel

10 februari 2011 om 00:00 Cultuur

Amparo Sard is een Spaanse kunstenaar. Kunstenarés hoor ik hier te melden, maar dat doet er eigenlijk weinig toe. Bewezen talent staat nu eenmaal los van het geslacht sinds de club van ‘Vrouwen in de Beeldende Kunst’ zich ooit geweldig ingespannen hebben voor gelijke wetten in dit vak. Amparo Sard is een ‘performance’ kunstenaar, dat wil zeggen dat zij met behulp van beeldende, lijfelijke optredens haar kunst een theaterachtige gestalte geeft. Om dit ‘vluchtige’ karakter vast te houden en aan een groter publiek te kunnen tonen, registreert zij haar optredens op video en foto. Direct verband houdend met deze ‘performances’ zijn Sards werken op het platte vlak en het zijn juist deze oogstrelende, kostbare stukjes ambachtelijkheid die nu in Doorn te zien zijn.

Internationale kunst in Doorn

door Nicole van der Schaaf

Eerlijk gezegd begrijp ik er niets van dat de bescheiden selectie werken op papier van een dergelijke kunstenaar met internationale allure, nu zo ‘verstrooid’ in De Paddestoel’ in Doorn hangt. Prachtig voor dit dorp natuurlijk en een goede daad van de galeristen om Sard, samen met nóg een ambachtelijke kunstenaar - de Nederlands/Zwitserse Regula Maria Müller - eens in deze regio zichtbaar te maken. Maar, om met een bekende voetballer te spreken: ‘….ieder voordeel….’. Want Amparo Sard is mijns inzien een betere presentatie waard. Haar werken versterken elkaar; ze werkt in series, ze maakt als het ware een verhalend epos van een bepaalde voorstelling die ze ‘uitprikt’ in papier. Op de ene zijde van een vel papier prikt Sard een prachtige, figuratieve voorstelling uit opdat op de andere zijde van het vel een voorstelling ontstaat die opgebouwd is uit de gaatjes in het papier.

Ambachtelijk heel knap, maar deze techniek op zichzelf maakt de voorstelling nog niet tot kunst. Dat ontstaat pas in het hoofd van Sard waar de inhoud van de voorstelling en het verhaal een vorm krijgt die heel intrigerend is.

Aan de wanden van De Paddestoel hangen té ver uiteen slechts enkele van deze werken van Sard. Gelukkig is in de galerie een boekwerk aanwezig met afbeeldingen van presentaties zoals Sard ze waarschijnlijk wél bedoeld heeft. Het is een bijzondere kunstenaar die in Nederland vertegenwoordigd wordt door de Rotterdamse galerie Phoebus.

Werk van Sard is wereldwijd te vinden in de belangrijke musea voor hedendaagse kunst én, na afloop van deze tentoonstelling, wellicht ook in particuliere huizen in Doorn en omstreken. Met een beetje geluk en een aanslag op de spaarrekening moet dit kunnen lukken.

De secondant van Sard, Regula Maria Müller, exposeert bewerkte fotobeelden die geïnspireerd zijn op de natuur. Ze borduurt op papier, stapelt de uitgeknipte voorstellingen op elkaar en laat op die manier in meerdere lagen een verrassende compositie zien.

Toch moeten we blij zijn met een blik op het werk van Amparo Sard in de Doornse Paddestoel. Snel gaan kijken dus: Moersbergselaan 3, Doorn. Open: helaas alleen op zondagen. Zie: www.paddestoeldoorn.nl

Reacties: artprom@wxs.nl

advertentie
advertentie