Ben de Rooij spreekt zich uit over verkeersbeleid

27 januari 2011 om 00:00 Nieuws

DRIEBERGEN - Ooit was hij zelf gemeenteraadslid in Driebergen-Rijsenburg en nog steeds voelt hij zich sterk betrokken bij het wel en wee van het dorp. Dat blijkt uit zijn lidmaatschap van het Verkeersberaad dat de gemeente Utrechtse Heuvelrug van adviezen voorziet, zijn activiteiten als consul van de Voetgangersvereniging, en zijn inspanningen voor het Platform Mensen met een Functiebeperking. Bovendien woont hij al 56 jaar in Driebergen. Dat alles bij elkaar vindt Ben de Rooij voldoende reden om zijn mening te geven over drie slepende zaken: het fietspad bij de Vrije School, de verkeerssituatie op de Meenkselaan en de veelbesproken drukte op de Loolaan.

door Jan de Beer

,,Met de perikelen omtrent het fietspad bij de Vrije School aan de Faunalaan is de gemeente nu al vier jaar bezig”, zegt hij. ,,Ik ken de problemen heel goed want ik heb die school als lid van het Verkeersberaad al heel vaak bezocht op verschillende tijden: ‘s ochtends vroeg, rond het middaguur en ook in de namiddag. Ook heb ik overleg gehad met de verkeerscommissie van de school en ben tot de conclusie gekomen dat het oorspronkelijke voorstel van de school (alleen maar het fietspad naar de overkant van de weg verplaatsen) redelijk, begrijpelijk en goed was. Maar de gemeente dacht daar anders over, men wilde de zaak compleet herstructureren, en met de komst van de nieuwe wethouder is het er niet beter op geworden. Het heeft al te veel geld gekost en om de laatste plannen van de gemeente uit te voeren is er nog eens 20.000 euro nodig. Dat noem ik: geld over de balk gooien. Wel is het belangrijk om in de directe omgeving van de school, op Nijendal, maatregelen te nemen met borden en belijning om veilig over te steken.”

Een nog slepender kwestie is volgens Ben de Rooij de verkeerssituatie op de Meenkselaan. ,,Al tijdens mijn raadsperiode, en dat is vele jaren geleden, was het reeds duidelijk dat daar iets moest gebeuren.” vertelt hij. ,,Er is toen vastgelegd dat de Meenkselaan een 30 km-gebied moest worden en dat er éénrichtingsverkeer vanaf de Hoofdstraat zou worden ingesteld. Wat er nu recentelijk is gebeurd, het college heeft besloten om de afsluiting van de Meenkselaan niet uit te voeren, zou ik als ‘onbehoorlijk bestuur’ willen betitelen.”

De meest slepende kwestie is volgens Ben de Rooij de situatie op de Loolaan. ,,Ook hierover werd jaren geleden tijdens mijn raadsperiode al gesproken”, zegt hij. ,,Destijds is vastgesteld dat de Hoofdstraat en de Arnhemsebovenweg als 50 km-weg dezelfde status hebben en dat de Loolaan, en ook de Horstlaan, verbindingswegen zijn tussen deze twee hoofdroutes. De Loolaan is daarom nog steeds een gevaarlijke weg. De gemeente heeft nu in overleg met de bewoners besloten dat er een ‘kenteken-onderzoek’ komt, om de herkomst van het sluipverkeer vast te stellen. Binnenkort worden er ten behoeve van dat onderzoek camera’s geplaatst, en dat kost zo’n 40.000 euro. Ook dát noem ik geld over de balk gooien, want als het onderzoek voltooid is kan men er niks mee. Alleen weten ze dan wie er met zijn auto door de Loolaan is gereden. De bewoners krijgen dus een fopspeen gepresenteerd.”

Volgens Ben de Rooij zijn er wel degelijk effectieve maatregelen op de Loolaan denkbaar, hoewel die misschien niet bij iedereen op applaus kunnen rekenen. ,,Er is nu een fietssuggestiestrook”, zegt hij. ,,Maar dat is pure schijnveiligheid want er mag op die strook gewoon geparkeerd worden. Maak van die suggestiestrook nou eens een echte fietsstrook, zou ik zeggen, dan mag er niet meer geparkeerd worden, de auto’s moeten de fietsers altijd vrije doorgang geven en het werkt ook verkeersremmend. Daarnaast zou men het verkeer dat vanuit Doorn richting Zeist gaat, door de Horstlaan kunnen sturen. Daardoor wordt zowel de Hoofdstraat als de Loolaan ontlast.”

Ben de Rooij is van mening dat er sinds het aantreden van de nieuwe wethouder Bert Homan rond al deze slepende kwesties een sfeer van ‘even snel afhandelen’ is ontstaan. ,,Het lijkt er op dat alle plannen die nog op de plank lagen, gauw even weggewerkt moeten worden.”, vindt hij. ,,Maar ik zou willen zeggen: Hó man, rustig aan! Je moet als nieuweling eerst leren om rustig te lopen en scherp te kijken, en dan pas besluiten nemen. En dat zelfde geldt ook voor de raadsleden, want velen zijn te veel met hun eigen politieke belangen bezig.”

advertentie
advertentie