'Bestel hier', een voorbeeld van 'De Makerij' met vers bereide maaltijden in een PLUS-supermarkt.
'Bestel hier', een voorbeeld van 'De Makerij' met vers bereide maaltijden in een PLUS-supermarkt. Jan WIllem Houweling
Advertorial

AH wordt PLUS: ‘Meer ruimte voor creatief ondernemerschap’

8 oktober 2020 om 15:37 Zakelijk

LEERSUM Het was de ‘talk of the town’ afgelopen week in Leersum: de vertrouwde Albert Heijn verandert per 1 januari 2022 in een PLUS supermarkt. Eigenaar Klaas-Jan Koelewijn vindt de PLUS-formule beter passen bij het dorp en de klanten, en verheugt zich op de samenwerking met de andere ondernemers binnen de coöperatie.

Edith Hazelzet

Het nieuws werd om verschillende redenen nu al gecommuniceerd. Het aanleggen van de fundering voor de aanbouw van een nieuw magazijn is in volle gang. De winkel wordt zoals gepland wel uitgebreid, maar de opening van een gloednieuwe AH in mei 2021 gaat niet door. In plaats daarvan kiest Koelewijn voor het PLUS-concept, iets wat de coöperatie graag naar buiten wilde brengen. Het komt niet vaak voor dat een supermarkt de marktleider verlaat.

GROEN Eigenaar Klaas-Jan Koelewijn werd dan ook overspoeld met reacties, nadat hij en manager Nico Spierenburg het nieuws dinsdagavond tijdens een online borrel brachten aan de 180 medewerkers. ,,We hadden een coronaproof borrel in plaats van een BBQ voor de medewerkers. We zouden samen terugkijken op het laatste half jaar en ook vooruitkijken. Nico en ik hadden een filmpje opgenomen in een PLUS in Culemborg met daarin het grote nieuws. Iedereen had in een groene doos allemaal producten in groene verpakkingen thuisbezorgd gekregen. En de laatste nieuwsbrieven hadden we in groen geprint met het woord ‘plus’ er extra vaak in verwerkt. Maar niemand had deze hints opgepikt, dus het sloeg in als een bom”, vertelt Koelewijn. ,,In chats hebben we het er met elkaar over gehad. Het is best wat als je al 25 jaar voor de marktleider werkt en dan wordt alles ineens groen in plaats van blauw.”

MAKERIJ Natuurlijk ging Koelewijn bij het nemen van de beslissing niet over één nacht ijs. ,,Ik voelde me niet helemaal prettig bij het intekenen van de nieuwe AH-winkel. Je moet logischerwijs mee met de koers die AH heeft uitgezet, en dat meteen voor een behoorlijke periode want de terugverdientijd van zo’n nieuwe winkel is echt lang. Het ging kriebelen en ik ben gaan rondkijken en praten bij supermarkten van andere formules. Ik was op zoek naar een partner die onze visie deelt over de rol die wij als lokale supermarkt innemen in het dorp. Met PLUS had ik meteen een klik vanwege de vrijheid die je als ondernemer binnen de coöperatie hebt. Daarnaast sprak het me erg aan hoe PLUS investeert in de medewerkers en de ontwikkeling van hun kwaliteiten: PLUS wil echt mensen met vakkennis in de winkel hebben. Voorbeeld daarvan is ‘De Makerij’, een plek in de winkel waar voedsel vers bereid wordt. Ik verheug me nu al op de lekkere producten en geuren die daar straks vandaan zullen komen. Denk aan maaltijden, salades, belegde broodjes en soepen.”

LOKAAL Dit alles liefst zoveel mogelijk bereid met lokale producten. ,,We zullen straks samenwerkingen aangaan met lokale producenten. Ik heb prachtige voorbeelden gezien van een lokale vleeslijn tot lokale wijnen. Hoe mooi zou het zijn als we hier straks groenten en fruit verkopen dat komt van Zuylestein? Dat is wat ik graag wil; elkaar versterken. En creatief ondernemen ten gunste van het hele dorp, want dat is een andere kernwaarde binnen PLUS: de betrokkenheid bij de gemeenschap.” PLUS staat bekend als duurzame, groene supermarkt. Behalve lokale producten krijgen biologische en Fairtrade producten een meer prominente plek in het schap. ,,PLUS hecht ook aan uitleg over de achtergrond en herkomst van deze producten.” Bij dit alles past een voortzetting van de samenwerking met voedingsdeskundige Lilian de la Mar van praktijk De Blauwe Zone. In de PLUS-supermarkt komt verder een brood- en gebakafdeling met de hele dag versgebakken broodjes en een citruseiland met ter plekke bereide smoothies. ,,Een plek voor klanten om iets te gebruiken staat hoog op het wensenlijstje voor de nieuwe winkel. De sociale functie van een dorpssupermarkt vind ik belangrijk.”

VERTROUWD Voor de ETOS, ook eigendom van Koelewijn, verandert er niets ‘behalve een groener uitzicht’. Via plus.nl of de PLUS -app is straks ook online boodschappen doen mogelijk. Er kan gekozen worden voor bestellen, zelf afhalen of thuis laten bezorgen. ,,In januari 2022 openen we feestelijk als PLUS-supermarkt. Het wordt anders, mooier en beter - en dát met alle vertrouwde gezichten”, besluit Klaas-Jan Koelewijn.

advertentie
advertentie