Annelies Schilling (45) is de nieuwe directeur van De Wijngaard.
Annelies Schilling (45) is de nieuwe directeur van De Wijngaard. Corina Blommendaal

'Ik voel me hier ontzettend welkom'

8 maart 2018 om 06:16 lokaal

DOORN Annelies Schilling (45) werkte 22 jaar als leerkracht, adjunct-directeur en directeur op twee verschillende scholen in Bunschoten-Spakenburg. Toen ze twee jaar geleden samen met haar man en twee kinderen in Leusden ging wonen, verbreedde dat haar horizon qua mogelijkheden op werkgebied. De vacature van directeur bij De Wijngaard kwam voor haar als geroepen en ze werd enorm warm verwelkomd op haar eerste werkdag.

Corina Blommendaal

Op de eerste dag na de voorjaarsvakantie startte Annelies Schilling met haar nieuwe baan. ,,Ik vond het aangenaam spannend. Op de school waar ik hiervoor werkte, kende ik alles en iedereen en nu weet ik niet eens waar ik een pen vandaan moet halen", zegt ze lachend. ,,Alles is nieuw en toch voelde ik me de eerste keer dat ik hier de school binnenliep al welkom. De mensen en kinderen die hier rondlopen stralen zoveel warmte uit, waardoor de sfeer heel fijn is. Zelfs de advertentie was zo opgesteld dat ik meteen reageerde, zeker toen ik zag dat het om een parttimefunctie ging."

PARTTIME DIRECTEUR Want dat is wel bijzonder voor een managementfunctie, dat deze functie 0,6 fte, dus 24 uur per week is. ,,Ons oudste kind gaat volgend jaar naar de middelbare school. Ik vind het fijn om hem te kunnen begeleiden naast mijn werk. Ik was al van plan minder te gaan werken, dus deze baan is een groot cadeau voor mij", vertelt Schilling. ,,Hier zijn honderd leerlingen minder dan op mijn vorige school, dus het kan echt in 24 uur." In al die jaren heeft ze veel ervaring opgebouwd binnen het schoolmanagement. Zodra ze achter haar computer ging zitten, herkende ze al veel van wat er speelt binnen de school.

GROEI EN ONTWIKKELING Er is de afgelopen tijd meerdere keren gestaakt door leerkrachten in het basisonderwijs. ,,De aanleiding is terecht, maar ik denk ook dat wij onszelf veel hebben opgelegd", vindt Schilling.

,,Daarom is het is heel goed dat het ministerie in december met de uitgave 'Ruimte in Regels' is gekomen, om eens te kijken naar wat nu echt nodig is en wat niet. Zo denk ik dat we onszelf voorbij zijn geschoten in de enorm uitgebreide groepsplannen die opgesteld zijn. Wel is dit voortgekomen uit het willen voldoen aan de eisen van de Inspectie, om te bewijzen hoe goed je bezig bent als school.''

,,Dat blijft altijd een spanningsveld, omdat je op de eind CITO van groep 8 voldoende moet scoren, omdat je anders problemen krijgt. Wat ik vooral belangrijk vind is dat kinderen groeien, zich blijven ontwikkelen en vooral gelukkig zijn. En die gegevens haal je echt niet allemaal uit de CITO-scores."

ONDERZOEKEND LEREN Op De Wijngaard is sinds kort een nieuwe wereld oriënterende methode, BLINK, die uitgaat van het onderzoekend leren. ,,Zo worden kinderen uitgedaagd om doelen te stellen voor zichzelf en helder te krijgen wat ze willen bereiken", legt Schilling uit.

VANUIT WILSKRACHT ,,Welke kwaliteiten heb je, bouw die verder uit en leg de focus op waar je heel goed in bent. Natuurlijk zijn er daarnaast altijd dingen die je nog beter kunt leren. En dat bereik je door dat verder uit te gaan bouwen vanuit wilskracht. Niet door je te focussen op wat je niet kunt."

,,Natuurlijk is voor ieder kind een bepaalde basis nodig. Maar het is geweldig als je een kind kunt stimuleren zich verder te ontwikkelen in iets waar het al goed in is. Dan zie je ook dat kinderen veel meer eigenaar worden van hun ontwikkeling en gemotiveerd raken. Dat is waar ik mijn inspiratie uit haal, om zo te kunnen werken met kinderen."

advertentie
advertentie