De verkeersveiligheid rond de toekomstige onderdoorgang van de spoorlijn is nog lang niet op orde.
De verkeersveiligheid rond de toekomstige onderdoorgang van de spoorlijn is nog lang niet op orde. Provincie Utrecht

Kritiek op ondertunneling in Maarsbergen

12 november 2019 om 13:17 Verkeer en vervoer

MAARSBERGEN De verkeersveiligheid rond de toekomstige onderdoorgang van de spoorlijn is nog lang niet op orde. Dat blijkt uit een onderzoek van het Bredase adviesbureau DTV Consultants. In het rapport, dat in opdracht van de provincie werd uitgebracht, is sprake van grote veiligheidsrisico's. Die blijven niet beperkt tot kop-staartbotsingen. Op sommige plekken kunnen automobilisten de macht over het stuur verliezen of uit de bocht vliegen. 

Michiel Schaaij

SCHRIKREACTIES De adviseurs van DTV vegen de vloer aan met sommige elementen uit het voorlopig ontwerp. Zo vormen de spoorwegonderdoorgang en de manier waarop de verlengde, open tunnelbak wordt aangesloten op de rotondes een gevaar voor verkeersdeelnemers. Tenzij de plannen worden aangepast, bestaat er tussen de tunnelbak en de zuidelijke rotonde een risico op schrikreacties en plotselinge stuurbewegingen van automobilisten.  

UIT DE BOCHT Bovendien kunnen weggebruikers in de nieuwe bocht tussen de tunnelbak en de kluifrotonde uit de bocht vliegen door de middelpuntvliedende kracht. Vooral voor motorrijders levert dat een groot gevaar op. Ook voor de toekomstige Bosweg signaleert DTV het gevaar dat het verkeer door middelpuntvliedende kracht de bocht niet ongeschonden doorkomt. Daardoor kunnen ernstige ongevallen ontstaan, aldus de Bredase consultants.

De veiligheid van het verkeer staat op het spel

VALPARTIJEN Verder is er veel kritiek op de toekomstige kruising van de Woudenbergseweg met de Tuindorpweg en de Haarweg, en op de kruising met de parallelweg. Ook adviseert het onderzoeksbureau om op meerdere plekken fietspaden te verbreden en de afstand tussen fietspaden en obstakels te vergroten. Daarmee moet het risico op valpartijen en aanrijdingen met tegenliggers en voetgangers worden beperkt. 

AQUAPLANING In de tunnelbak zelf kan het gemotoriseerde verkeer tijdens hevige regenval te maken krijgen met aquaplaning. De adviseurs verwachten zijwaarts stromend water in de tunnel en doen de aanbeveling om een afwateringssysteem toe te passen. Daarnaast zijn bij de noordelijke rotonde het rijzicht en de maximumsnelheid niet goed op elkaar afgestemd. Door onvoorspelbaar rijgedrag kunnen daar aanrijdingen ontstaan.

TANKSTATIONS Datzelfde geldt voor de afslagen naar de benzinepompen van Shell en TINQ, die vlakbij de nieuwe, noordelijke rotonde liggen. Als de tankstations niet worden verplaatst, zou links afslaan op die plek fysiek onmogelijk gemaakt moeten worden, zo luidt het advies. Gevaarlijke situaties kunnen ook ontstaan door het achteruit insteken van de tankwagens van Shell en TINQ. Voor dat probleem draagt DTV geen oplossing aan.

advertentie
advertentie