Afbeelding
www.pixabay.com

Gemeente heeft e-mail op orde

26 september 2019 om 13:39 Overig

HEUVELRUG Voor het eerst zijn de bereikbaarheid en het e-mailgedrag van de gemeente voldoende. Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van website Wijverdienenbeter.nl, die de bereikbaarheid van lokale overheden onder de loep neemt. Twee jaar geleden bungelde Utrechtse Heuvelrug nog in de onderste regionen van de lijst met onderzoeksresultaten.

Michiel Schaaij

Volgens een landelijke gedragslijn dienen e-mailberichten van inwoners binnen twee dagen beantwoord te worden. In 2017 had Utrechtse Heuvelrug nog vier maanden nodig om op een mailtje van de onderzoekers te reageren. Burgemeester Frits Naafs betitelde die gang van zaken toen als een ongelukkig incident en startte een onderzoek.

VERBETERING Vorig jaar vertoonde het mailgedrag in het gemeentekantoor al verbetering. In plaats van een wachttijd van vier maanden, kregen de onderzoekers binnen een maand hun antwoord. Dit jaar scoorde Utrechtse Heuvelrug aanmerkelijk beter. De mail werd netjes binnen twee dagen beantwoord, geheel in lijn met de officiële richtlijn.

VERBAASD Volgens burgemeester Frits Naafs is er in de gemeentelijke organisatie actie ondernomen om e-mailberichten vlugger te beantwoorden. Bovendien proberen collegeleden zelf het goede voorbeeld geven. ,,Mensen zijn soms verbaasd hoe snel ze antwoord krijgen, als ze naar burgemeester@heuvelrug.nl mailen", zegt Naafs. Ook wethouder Gerrit Boonzaaijer zegt snel in actie te komen, als hij door inwoners wordt gemaild.

GENDERNEUTRAAL Toch blijft er nog wel iets te verbeteren over. Gemeenten werden voor het onderzoek via e-mail benaderd door een mystery-burger met de naam Kaya van den Eijnden. Omdat zowel mannen als vrouwen die voornaam dragen, was dat een goede test om te zien of gemeenten hun antwoord beginnen met een genderneutrale aanhef, of erop gokken dat Kaya in dit geval een man of een vrouw is. 

BONTER Net als 163 andere gemeenten liet Utrechtse Heuvelrug hier een steekje vallen. Verder wordt er door de gemeente naar onnodige informatie gevraagd en misten de onderzoekers de vermelding van een e-mailadres op de Heuvelrugse gemeentesite. Maar een aantal andere gemeenten maakte het veel bonter. Zeven van hen lieten het zelfs volledig afweten en reageerden ook niet op een vervolgmail van de mystery-burger.

advertentie
advertentie