Femke Reijnen biedt wethouder Hans Waaldijk de effectmeting van de VoorleesExpress aan.
Femke Reijnen biedt wethouder Hans Waaldijk de effectmeting van de VoorleesExpress aan. Monique José Timmermans

'Dankzij VoorleesExpress neemt tekstbegrip toe'

17 april 2019 om 14:30 lokaal

HEUVELRUG Laaggeletterdheid heeft grote gevolgen als het niet wordt gezien en aangepakt. ,,Veel eenvoudige dingen worden een opgave en daarmee sta je maatschappelijk gelijk op achterstand. In sommige gezinnen is bijvoorbeeld (voor))lezen of samen een spelletje doen of koken niet gewoon. Kinderen missen dan taal in hun ontwikkeling", aldus Irma Land en Femke Reijnen.

Monique José Timmermans

Het is een probleem dat vaak van generatie op generatie overgedragen wordt en achter de voordeur verborgen blijft. ,,Door de decentralisatie van overheidsstaken wordt nu bij meer kinderen op jongere leeftijd de laaggeletterdheid herkend."

BEGELEIDING Dankzij initiatieven als de VoorleesExpress worden kinderen begeleid. Een vrijwilliger gaat samen met het gezin boeken lezen, in de gemeente Utrechtse Heuvelrug zijn dat dertig gezinnen, waarvan drie van oorsprong Nederlands. ,,Een misverstand is dat laaggeletterdheid alleen bij gezinnen voorkomt met een buitenlandse achtergrond, die Nederlands niet als moedertaal hebben."

Dat de VoorleesExpress effect heeft blijkt uit de rapport dat woensdag 17 april in ontvangst is genomen door wethouder Hans Waaldijk. ,,Het is van belang dat iedereen meedoet. Goed kunnen lezen en schrijven vind ik een basisrecht van ieder kind. Voorkom daarom laaggeletterdheid."

INFORMATIEOVERDRACHT ,,Schrift heeft een functie, er wordt informatie overgedragen. Dat moet je leren herkennen", aldus Irma Land, die als leerkracht verbonden is aan een basisschool in Driebergen waar tijdens een verlengde schooldag extra aandacht is voor kinderen die op taalgebied een steuntje in de rug nodig hebben.

,,Belangrijk is ook de ouders er bij te betrekken. Zo heb ik met de kinderen gedaan alsof we een restaurant waren. Boodschappen opschrijven, recepten zoeken, naar de supermarkt, koken, menukaartjes maken. Er is heel wat lees- en taalvaardigheid in te stoppen. De ouders kwamen ook en daarmee hoop je dat er thuis verder over gepraat wordt en gestimuleerd wordt om dingen samen te doen."

TEKSTBEGRIP GROTER Femke Reijnen coördineert vanuit Bibliotheek Z-O-U-T de VoorleesExpress voor de Utrechtse Heuvelrug. ,,Dankzij de VoorleesExpress neemt het tekstbegrip toe. Dat is een van de conclusies uit het rapport dat we gisteren hebben aangeboden aan wethouder Waaldijk. Daarnaast is het belangrijk om ook op zoek te gaan naar andere manieren van interactief taalgebruik, zoals het digitaal prentenboek. Immers als de periode met de voorlezer voorbij is, moet het gezin zelf de taal blijven gebruiken. Voor iedereen geldt dat een taal anders wegzakt."

Een voorleesvrijwilliger vertelt: ,,We zijn naar de bibliotheek geweest. Bert (5 jaar) was hier voor het eerst. Hij vond het erg leuk en kwam meteen met een stapel boeken die hij wilde meenemen. Rupsjenooitgenoeg blijft favoriet. Hij heeft de reuzenversie hiervan meegenomen uit de bibliotheek in Maarn. Toen we moesten gaan heeft hij ook geleerd hoe hij de boeken zelf kan lenen." Het blijkt dat als men eenmaal weet hoe het werkt en staat ingeschreven bij de bibliotheek het bezoek bij een regelmatige routine gaat horen. Land: ,,Ieder kind is anders, en dat maakt het een uitdaging om ze allemaal te boeien met lezen. Je moet een omgeving creëren waarin het kind zelf nieuwsgierig wordt en wil weten. Het is daarom belangrijk om de juiste boeken of activiteiten aan te bieden die passen bij de interesse van het kind."

advertentie
advertentie