Afbeelding
Foto: Babs Bouwman

'Je komt onderweg best vaak obstakels tegen'

5 oktober 2018 om 17:17 lokaal

DOORN Openbare ruimten moeten voor iedereen goed toegankelijk zijn. Dat geldt niet alleen voor publieke gebouwen of de openbare weg. Ook voor de horeca, winkels en recreatieve gelegenheden. Hoe is het gesteld met de toegankelijkheid in onze gemeente voor mensen met een fysieke of visuele beperking. Wat ervaren zij als ze naar het gemeentehuis moeten voor bijvoorbeeld een nieuw paspoort of rijbewijs? Kunnen mensen met een visuele beperking veilig de weg oversteken? Zijn de trottoirs vrij toegankelijk voor mensen in een rolstoel. In het kader van de week van de toegankelijkheid heeft er op dinsdag 2 oktober in het centrum van Doorn een schouw plaatsgevonden. Om te kijken wat er ontbreekt, wat er verbeterd kan worden en wat er al goed is.

Babs Bouwman

Het doel van de schouw komt voort uit bewonersbijeenkomsten die gehouden zijn in alle dorpen. Om te inventariseren wat er verbeterd kan worden, is het initiatief ontstaan om de buitenruimten te schouwen. Gewoon eens kijken naar de stoepen en de straten en vast te stellen hoe de toegankelijkheid is? Joyce van der Klauw, beleidsmedewerker bij de Gemeente Utrechtse Heuvelrug: ,,We kunnen niet alles oplossen. Maar kleine dingen die eenvoudig te veranderen zijn, pakken we zeker aan.'' Van der Klauw zit zelf in een rolstoel, is ervaringsdeskundige en weet dat spontaan ergens naar toe gaan heel lastig is. Grote kans dat er treden voor een deur zitten of dat het toilet niet bereikbaar is met een rolstoel. Het leven voor mensen in een rolstoel zou er een stuk makkelijker uitzien als toegankelijkheid geen rol meer speelt als ze ergens naar toe gaan.

NIET WELKOM Met de schouw lopen ook mee: Maartje Hemmelder, dorpscoördinator , Erwin Pelleboer en Severine Kas van Bartimeus, Marco van Gasstel Senior Beheerder van de wegen, en Jan van der Wurff. Van der Wurff is rolstoelafhankelijk en hij voelt zich in Doorn op veel plekken niet welkom: ,,Je moet altijd bellen of je ergens naar binnen kan. Goed je route uitstippelen, want onderweg kom je best vaak obstakels tegen", aldus van der Wurff. Hij weet dat ondernemers bereidwillig zijn, maar ze weten niet wat te doen. Daarom doet hij een oproep aan (horeca)ondernemers en winkeliers om het gesprek met hem aan te gaan.

PLEIN Welke punten kwamen naar voren tijdens de schouw? Het plein voor het cultuurhuis blijkt niet goed toegankelijk. De bestrating is op veel plaatsen ongelijk en de traptreden zijn donker en daardoor niet zichtbaar voor visueel gehandicapten. Wie de gidslijn (de lijn die visueel gehandicapten leidt) loopt aan de ene kant tegen een muur en aan de andere kant tegen een prullenbak aan. Op de looproute naar de bushalte en verder het dorp in, worden te hoge stoepranden ervaren, gidslijnen die deels bedekt zijn met bomenranden of abrupt ophouden. Gelukkig zijn er ook positieve dingen te noemen. Zo is het zebrapad van AH naar de passage soepel over te steken met de rolstoel en zijn de winkels goed toegankelijk door brede deuren. Mindere reclameborden op het trottoir zou wel wenselijk zijn. Ook leuk om te vermelden is, dat naar aanleiding van signalen van bewoners, een compleet nieuw rolstoeltoegankelijk pad van het Zonnehuis naar het centrum is aangelegd.

De schouw is al met al een hele nuttige exercitie wat Joyce van der Klauw betreft. Zij hoopt dat de bewustwording over toegankelijkheid hiermee verbeterd wordt. Klein beginnen mag ook wat haar betreft. ,,Als je maar begint!''

Contact op meer info: toegankelijkheid@heuvelrug.nl; www.toegankelijkheuvelrug.nl.        

advertentie
advertentie