Afsluiting houdt gemoederen bezig

14 april 2011 om 00:00 Achtergrond

MAARSBERGEN - Projectleider Luuk van Hengstum en zijn assistent Erik Rhebergen, beiden van ProRail, stonden tegenover een massaal toegestroomd publiek tijdens hun presentatie over de ondertunneling van het spoor en de gevolgen ervan. En het merendeel wilde het liefst horen dat de afsluiting van de parallelweg niet door gaat.

Bert Homan strijdlustig op avond ProRail

door Han Overkamp

Maar volgens Van Hengstum is die afsluiting een logische volgende stap in de verbetering van de doorstroming op de Woudenbergseweg, de N226. Stap één is de keuze van drie rijstroken in de tunnel, twee naar het noorden en één naar het zuiden. Stap twee is de aanleg van een bypass naar de A12 richting Utrecht. Omdat vervolgens uit berekeningen en animaties is gebleken dat de doorstroming van de N226 en de afritten van de A12 nog steeds niet optimaal is tot 2020, werd gekozen voor de, inmiddels gewraakte, afsluiting.

Tijdens de informatieavond werden over de eerste twee stappen nauwelijks vragen gesteld. Want de beuken voor de kerk blijven behouden, de Engweg blijft goed bereikbaar, voor de fietsers zijn veilige paden en oversteken geregeld, de luchtkwaliteit verbetert en de geluidshinder vermindert. Ook over de omleiding tijdens de bouw van de tunnel, de zogenaamde ‘Tango-variant’, ontstond geen discussie.

Het pijnpunt was overduidelijk de, door de provincie en ProRail gewenste, afsluiting van de parallelweg voor auto’s, vrachtwagens en landbouwverkeer. De verontwaardiging hierover bij de aanwezigen, werd door wethouder Bert Homan gekanaliseerd in een voorstel. Hem gaat de leefbaarheid van Maarsbergen zeer ter harte, bleek uit zijn woorden. Dus als zijn komend overleg met de betrokken gedeputeerde van de provincie niet tot het gewenste resultaat leidt, zal hij samen met een afvaardiging van de bewoners en van de Vereniging Bewoners Belangen ten strijde trekken tegen de plannen. Die leefbaarheid betreft echter ook een goede doorstroming op de Haarweg en de Tuindorpweg. Uit vragen bleek dat de provincie en de gemeente daar nog te weinig oog voor hebben. De meeste aandacht gaat nu nog naar het verkeer op de N226.

Prorail start met de voorbereidingen in 2011, hoopt in 2012 de omleidingsroute aan te kunnen leggen en vervolgens de tunnel te bouwen van oktober 2012 tot december 2013. De tunnel is dan later klaar dan de verbreding van de A12. Volgens projectleider Van Hengstum, kan ProRail het tempo van de aannemer, De Poort van Bunnik, simpelweg niet volgen.

Na afloop van de plenaire presentatie vond er een drukbezochte informatiemarkt plaats. Bij diverse tafels kon bij specialistische medewerkers, ook van Rijkswaterstaat, nadere informatie worden verkregen over specifieke projectonderdelen.

advertentie
advertentie