Bomen gezien door kunstenaars

23 december 2010 om 00:00 Achtergrond

In deze donkere maanden zijn veel verlichte bomen te bewonderen op de Heuvelrug. Het oude, heidens gebruik van de verlichte boom gaat nooit verloren. Een kunstenaar die een boom portretteert kiest meestal geen fraaie kerstboom, maar zoekt een grillige vorm met dode takken en een doorleefde bast vol beschadigingen, dát inspireert tot een spannend ‘boomwerk’.

Kunstenaars kijken, dat hebben ze geleerd. Ze kijken anders dan de gemiddelde mens; ze zien de wereld nu eenmaal anders, daarom zijn ze kunstenaar. Dat zijn ze niet geworden, want je wórdt geen kunstenaar, je bént het. Bij gebleken talent kun je tijdens opleiding en ervaring wel wat bijgeschaafd worden, maar dan gaat het over techniek en vooral het bewust kijken naar de wereld om je heen. Voor een zeer speciale tentoonstelling keken diverse kunstenaars van op, om en nabij de Heuvelrug naar bomen. door Nicole van der Schaaf

De Maarnse schilder Michiel Stolp vond in de bossen van de ‘Noordhout’ (tussen Driebergen en Maarn) een bijna dode stam waarin zwarte spechten hun nestholte gehakt hadden. In die holte brachten zij hun jongen groot en Michiel Stolp schilderde de vogelfamilie alsof zij zich niet bespied voelden door de kunstenaar. Dat het hier om een echtpaar gaat is duidelijk te zien aan de vorm van de rode petjes; het mannetje heeft een aanzienlijk uitvoeriger pet dan de vrouwelijke vogel waarvan alleen het achterhoofd een rood vlekje heeft. De boomstam is minutieus geschilderd met de schrale, droge kleurloosheid van dood hout waar spechten grote voorkeur voor hebben. Spaarzaam licht beschijnt de boom en verraadt de aanwezigheid van de beide spechten. Michiel Stolp is een knap schilder van onze inheemse natuur en van vogels in het bijzonder. Hij plaatst de flora en fauna echter nooit in de volle natuur, maar maakt een keuze voor een bepaalde compositie waarin een dier of object een hoofdrol krijgt.

Cees van Leeuwen fotografeert de natuur en bewerkt de foto’s dusdanig dat een vorm van vervreemding ontstaat. Zijn bomen tonen ieder groefje intenser dan het in werkelijkheid is, zijn gras is groener en de opbouw en bewerking van zijn voorstellingen tonen de voorliefde van de kunstenaar voor de grafische technieken.

Adri Pieck

Aan de randen van de Heuvelrug tekende aan het begin van de vorige eeuw Adri Pieck (1896). Samen met haar zuster, de kunstenares Gretha Pieck, woonde ze in Maartensdijk en trok er op uit om de natuur in beeld te brengen. Gretha Pieck overleed al in 1920 en Adri in 1982. Ze wijdde haar leven aan de beeldende kunst en na haar overlijden restte een enorm aantal schilderijen, tekeningen en ontwerpen. Er is veel verkocht en de opbrengst werd toegevoegd aan de Stichting Gretha en Adri Pieck, die uit de gelden een jaarlijkse prijs beschikbaar stelt ten gunste van een talentvolle student aan een Nederlandse kunstacademie. Ondanks het feit dat de nalatenschap van Adri Pieck na haar overlijden redelijk compleet in beeld gebracht is, is onlangs toch een ‘vergeten’ deel teruggevonden. Het betrof een stapel schetsboeken vol tekeningen, losse ontwerpen en een aantal schilderijen. Een selectie van tien (boom)tekeningen uit deze unieke vondst zijn voor het eerst te zien op een tentoonstelling in de Galerij van MeanderKunst in het Meander Medisch Centrum in Amersfoort. Daarnaast is er een verrassende bijdrage van het Maarnse kunstenaarscollectief Kunst+Vliegwerk waaronder, natuurlijk, een portret van de ruim 500 jaar oude lindeboom in Overberg.

Bomen gezien door kunstenaars.

Tot eind februari in de Galerij van MMC, Ringweg Randenbroek, Amersfoort. Toegang gratis, 24 uur per etmaal open. Voor info over de tentoonstelling: artprom@wxs.nl of 0343 44 49 47.

advertentie
advertentie