Links Dorien Schults en rechts Mirjam Verhoef.
Links Dorien Schults en rechts Mirjam Verhoef. Gizella Komondy

Partners in Ambacht in survivalmodus: ‘Impuls aankopen doe je niet op afspraak’

26 maart 2021 om 15:00 Zakelijk

DRIEBERGEN Dorien Schults en Mirjam Verhoef van conceptstore Partners in Ambacht (PIA) in Driebergen: ,,Vergeet niet door al het online winkelen hoe leuk shoppen in een fysieke winkel in een gezellig winkelstraat met terrasjes is.” Tot de winkel weer open gaat, is het overleven voor de twee artistieke onderneemsters.

Partners in Ambacht is een verkoopplatform voor kunstenaars en ambachtslieden die ruimte in de winkel huren om hun handgemaakte producten te presenteren en verkopen. Mirjam: ,,Het is een winkel met een relaxte, ongedwongen sfeer waar je lekker rond kan snuffelen voor kunst en ambachtelijk gemaakte cadeaus.”

KUNST EN CADEAUS En er is normaal gesproken veel te zien want elke vier weken wisselen de veertig tot negentig deelnemers en de collecties. Zo is er voor elk wat wils: prachtige keramische vazen en potjes, gouden en zilveren sieraden, hippe kralenarmbandjes, gehaakte mini knuffels voor baby’s, duurzame boodschappentassen, leren tassen, notitieboekjes en etuis van gerecyclede materialen. Stuk voor stuk unieke kunstwerken en originele cadeaus.

De conceptstore is momenteel helemaal leeg. Dorien: ,,Impuls aankopen doe je niet op afspraak. Dat werkt niet. We hebben met de 380 deelnemers overlegd of ze open wilden. Zij zorgen namelijk voor ons winkelaanbod. Niet iedereen wilde open en op een halflege winkel komen geen klanten af. Zonder genoeg aanloop verkopen de deelnemers onvoldoende om de huur van hun plek terug te verdienen.”

KOOP CADEAUBONNEN Nu de crisis voor PIA nog even duurt, overleven zij door hun werkzaamheden buiten de winkel op te pakken. Edelsmid Mirjam ontwerpt sieraden van ‘oud’ goud en (tafel)zilver en Dorien repareert spullen uit de duurzaamheidsgedachte. De producten in de etalage en cadeaubonnen zijn wel te koop. Dorien: ,,Cadeaubonnen steunen ons om het nog (heel) even uit te zitten. Gelukkig steunen veel klanten ons daarmee. Via sociale media brengen wij klanten ook in contact met onze deelnemers.”

UNIEK WINKELCONCEPT Door wie PIA genomineerd is voor de Ondernemer van het jaarverkiezing, weten Dorien en Mirjam niet. Wel denken zij dat hun vernieuwende winkelconcept de doorslag gaf. Mirjam: ,,Het is vooral het unieke van de handgemaakte producten waarmee je rechtstreeks een kunstenaar steunt. De opbrengst van de verkopen gaat namelijk direct en volledig naar de makers.”

,,Daarnaast stimuleren we deelnemers om te werken met duurzame of gerecyclede materialen, de winkelinrichting komt van de kringloop, we gebruiken geen plastic tasjes en verpakkingsmaterialen krijgen we vaak van vaste klanten voor hergebruik.”

TOT SNEL ,,We gaan er vanuit dat we snel weer open gaan, en hopelijk kunnen we nog wat later ook weer workshops geven. Een levendige winkelstaat is belangrijk voor de leefbaarheid in de dorpen. Gelukkig doet de Ondernemersvereniging er veel aan om mensen naar de Traaij te trekken. We kijken er naar uit om onze klanten weer terug te zien in de winkel.”

De Ondernemer van het Jaarverkiezing Utrechtse Heuvelrug op 24 maart 2020 ging door de coronamaatregelen niet door. Het feest werd nog een paar keer verzet maar uiteindelijk ging het hele feest niet door. Daarom zijn alle negen finalisten tot winnaar uitgeroepen. In een serie verhalen komen alle finalisten aan bod bij De Kaap/Stichtse Courant. Joke van Grootveld, namens de organisatie: ,,Zo zetten we ze allemaal nog één keer in de spotlights.”

advertentie
advertentie