De bewoners van de Vestiawoningen aan de Englaan rapporteerden de meeste tekortkomingen aan hun huizen.
De bewoners van de Vestiawoningen aan de Englaan rapporteerden de meeste tekortkomingen aan hun huizen. Edith Hazelzet

Enquête voor bewoners Vestiawoningen: 'Uitslag niet fraai, maar contact beter'

15 september 2019 om 14:55 Wonen

LEERSUM Voor de zomervakantie hield de Bewonerscommissie Leersum een enquête onder de huurders van de 244 Vestiawoningen in Leersum. Een derde van hen vulde deze in. De resultaten laten zien dat vocht, tocht en hoge energiekosten de grootste problemen zijn met de woningen. De bevindingen zijn inmid- dels gedeeld met Vestia.

Edith Hazelzet

Het was een arbeidsintensieve klus, maar door de enquête heeft de bewonerscommissie nu een gedetailleerd overzicht van de klachten en gebreken met betrekking tot een deel van de Leersumse Vestiawoningen. Daarnaast leverde de enquête twee nieuwe leden op voor de commissie. Ida Veraar: ,,Al met al was het de inspanning waard. Ons initiatief werd ook gewaardeerd door de huurders." Bij Vestia zelf waren de omvang en de aard van de klachten uit Leersum niet in deze mate bekend. ,,Een deel van de huurders bleek nog steeds te denken dat het onderhoud binnen voor eigen rekening komt. Dat is een oude misvatting", aldus Veraar. Vestia streeft ernaar de communicatie over wat wel en niet aan de huurder zelf is om op te lossen, te verbeteren. ,,Dat wij onze resultaten gedeeld hebben met Vestia betekent ook niet, dat de klachten nu automatisch verholpen zullen worden", verduidelijkt Veraar. Zij roept huurders op om hun klachten ook nog op eigen titel bij Vestia te melden. ,,Sommige gebreken zullen wellicht op te lossen zijn, maar alles wat onder verduurzaming geschaard wordt, zal niet opgelost worden aangezien Vestia daarin niet investeert. Ook aan het 'opplussen', het levensloopbestendig maken, van woningen, doet deze corporatie niet."

ONVOLDOENDES De bewonerscommissie stelde de enquête zelf op, aan de hand van voorbeelden die zij aanpaste op de Leersumse situatie. Op een schaal van tien kregen de huurwoningen van Vestia de volgende gemiddelde cijfers van de respondenten: voor wooncomfort (vocht, tocht, isolatie en warmte) een 4,5, voor gehorigheid een 5,1, voor energieverbruik een 3,7, voor de verhouding prijs/kwaliteit een 5,4, en voor de dienstverlening van Vestia een 4,5. Alleen de woonomgeving kreeg met een 7,5 een dikke voldoende. De meeste klachten kwamen van huurders aan de Englaan, maar ook in het algemeen kan worden gesteld, dat de zwaarste klachten te maken hebben met allerlei zaken die het wooncomfort ernstig beïnvloeden, en die soms zelfs effect hebben op de gezondheid van huurders.

ROOKPROEF Wilma Peterse, lid van de commissie, weet er alles van. In haar woonkamer hebben de eethoek en de zithoek van plaats geruild. ,,We dachten dat we dan minder koud en tochtig zouden zitten, maar het maakt niets uit. Ook slapen we nu achter in plaats van voor. Daar bobbelde het behang op van het vocht." De woning onderging na het aanhoudend indienen van klachten een bouwfysisch onderzoek. ,,Met een warmtecamera en door middel van rook werden lekplekken van warmte in kaart gebracht. Het huis bleek er nog erger aan toe dan ik dacht; de rook kwam overal langs de ramen naar binnen. Ik wist niet wat ik zag. Ook is er met een soort weerstationnetje de tocht, het vocht en dergelijke gemeten." Inmiddels heeft Peterse de toezegging dat de rubbers van haar ramen beneden vervangen zullen worden. ,,Ik hoop dat dit we dit merken aan onze energierekening, want die is schrikbarend hoog."

VERVOLG De gemeente en de bewonerscommissie ondertekenden eerder dit jaar wederom de prestatie-afspraken met Vestia niet. Toch ziet de commissie lichtpuntjes. ,,We zijn blij met de verbeterde communicatie met Vestia. We hebben nu met de gemeente erbij, elke drie maanden overleg. En we worden beter op de hoogte gehouden wat betreft werkzaamheden die Vestia uitvoert in Leersum. Het buitenschilderwerk is bijvoorbeeld goed op weg. Ook staat vast dat de komende twee jaar alle brandgevaarlijke CV-ketels worden vervangen." De huurdersvertegenwoordiging wil dat er in de nabije toekomst een schouw komt van de binnenkant van woningen. ,,We hebben nu een schriftelijk overzicht van de klachten, maar we willen met Vestia samen zien hoe erg het is", aldus Peterse. Verder zou de commissie graag willen dat Leersum een pilot wordt wat betreft de verkoop van woningen. ,,Sinds 23 mei heeft Vestia toestemming van de toezichthouder om woningen te verkopen, zonder de derivaatschulden waardoor deze eerder onverkoopbaar bleken." De corporatie wil af van haar woningbestand buiten de gemeenten Rotterdam, Den Haag, Zoetermeer en Delft. ,,Hier zijn de lokale woningbouwverenigingen geïnteresseerd in overname. Wij hopen dan ook dat de brief van wethouder Jorg van half juli aan minister Ollongren bijdraagt aan een versnelling van het proces. Als de Leersumse woningen verkocht worden, duurt het volgens de gemeente drie jaar voordat de koop rond is. Als er niet verkocht wordt, zal er helaas weinig veranderen de komende jaren."

In november houdt de bewonerscommissie een bijeenkomst om de Vestiahuurders bij te praten over alle ontwikkelingen.

advertentie
advertentie