Het bord dat uitlegt wat de bedoeling van de 'bliksemsnelle baan'.
Het bord dat uitlegt wat de bedoeling van de 'bliksemsnelle baan'. Edith Hazelzet

Uitslag enquête blauwe inhaalbaan bekend: ‘Te smal, snelle fietser voorrang’

12 december 2020 om 11:51 Verkeer en vervoer

DOORN/LEERSUM Vorige maand is de bliksemsnelle baan getest: een blauwe inhaalbaan op het fietspad langs de N225 tussen Doorn en Leersum. Gedurende vier weken deelden 222 fietsers hun ervaring en is de positie van de fietser op het fietspad gemeten. De reacties waren wisselend. 

Het merendeel van de mensen die de enquête hebben ingevuld ervaren het fietspad als te smal voor een inhaalbaan. Ook wordt er geopperd dat met de baan de indruk wordt gewekt dat de snelle fietser voorrang heeft. Toch vindt een kleine groep dat er juist méér ruimte wordt gecreëerd om in te halen of ingehaald te worden. Daarnaast is de kleur van het fietspad gesprekstof: de één vindt het juist een signalerende werking hebben, terwijl de ander het niet vindt passen in de bosrijke omgeving. 

FIETSGEDRAG KWS Infra, het bedrijf achter de blauwe inhaalbaan, heeft naast de enquête ook gemeten of het fietsgedrag van fietsers erdoor veranderd is. Uit de meting bleek dat het gedrag van fietsers in groepjes door de baan nauwelijks veranderde. De fietsers bleven even vaak naast elkaar fietsen, in plaats van dat ze achter elkaar gingen fietsen. Het fietsgedrag van de fietsers die alleen fietsten veranderde wel, zij fietsten zo’n tien centimeter meer richting de berm. Hierdoor werd de volledige breedte van het fietspad beter benut en ontstond er ruimte in het midden om beter te kunnen inhalen. 

HERFST Niek Bijl van KWS Infra zegt dat het moeilijk te zeggen is of de baan succesvol is. Onder succesvol wordt het comfortabeler passeren van rustige en snelle fietsers verstaan. ,,Met dit gegeven zou je kunnen kijken of je met dergelijke signalering het fietspad beter kunt benutten. Maar dan wel op een breder fietspad. Door de gevallen herfstbladeren is het fietspad eigenlijk te smal geworden, wat de werking van het fietspad en daarmee het experiment negatief heeft beïnvloed”.

PILOT De inhaalbaan is een pilot op het Fietspad van de Toekomst, waarmee de provincie Utrecht te weten wil komen of de fietsers de inhaalbaan als een mogelijke oplossing ervaren voor steeds drukkere fietspaden met toenemende snelheidsverschillen onderling. Volgens Tineke de Jong-Mateboer, projectleider van het Fietspad van de Toekomst, bevestigde het grote aantal reacties dat het een probleem is dat leeft. 

EENVOUDIGE INTERVENTIE ,,Fietspaden verbreden is niet overal mogelijk, daarom is het goed om te experimenteren met de bestaande ruimte. Een gekleurde baan op het fietspad is een relatief eenvoudige interventie. Maar het probleem van smalle fietspaden met een toenemend aantal fietsers met toenemende onderlinge snelheidsverschillen laat zich met markering om fietsers te geleiden niet echt oplossen. De oplossing zou toch eerder gezocht moeten worden in het verbreden van het fietspad”. De blauwe verf van het fietspad slijt de komende maanden langzaam weg.

advertentie
advertentie