Afbeelding
Shutterstock

Ondanks de pandemie zijn relatiegeschenken in trek

26 juli 2021 om 10:54 Partnercontent

Het feit dat we inmiddels anderhalf jaar te maken hebben met een pandemie, wekt mogelijk de gedachte dat bedrijven minder aandacht besteden aan relatiegeschenken. De bedrukte relatiegeschenken die voorheen op een beurs werden uitgedeeld aan geïnteresseerde passanten hebben organisaties op dit moment immers niet nodig. Die gedachte is niet correct! Het aantal relatiegeschenken wat nog altijd besteld wordt ligt hoog. Veel organisaties gebruiken de relatiegeschenken bijvoorbeeld om hun medewerkers te bedanken voor de inzet tijdens de pandemie, om zakenpartners te bedanken voor hun flexibiliteit, enzovoorts. Van een pauze in het aantal bestelde relatiegeschenken lijkt zodoende duidelijk geen sprake te zijn.

Medewerkers bedanken met verschillende relatiegeschenken

Veel organisaties kiezen voor een combinatie van verschillende relatiegeschenken, om medewerkers te bedanken voor hun inzet. Ze kiezen bijvoorbeeld voor party prikkers, een goede fles wijn en een aantal borrelhapjes. Een zeer welkome verrassing voorafgaand aan de vakantieperiode. Het pakket maakt dat medewerkers de mogelijkheid hebben om even volledig tot rust te komen na de drukke anderhalf jaar die achter ons ligt. Tijdens de pandemie is het voor veel bedrijven bepaald niet rustiger geworden. Mede ook door het feit, dat samenwerken in een digitale vorm zeker in de beginfase erg zoeken was.

Medewerkers hebben behoefte aan een compliment 

Medewerkers merken op dat de afstand tussen het management en de werkvloer groter is geworden. Het hangt sterk samen met het feit, dat men het management niet meer ziet. Normaliter voerde men een kort gesprek bij de koffieautomaat of in de kantine tijdens de lunch. Dat is nu niet mogelijk. Daar komt bij dat men het management doorgaans niet belt om even te informeren hoe het gaat. Door een relatiegeschenk op te sturen verklein je de afstand. Je laat als manager aan een medewerker weten dat je diens inzet gezien hebt en hier dankbaar voor bent.

Partners bedanken voor hun flexibiliteit

Niet alleen medewerkers van je organisatie verdienen een compliment na hun inzet in de afgelopen maanden. Denk ook aan zakelijke relaties. Veel bedrijven hebben zich flexibel op moeten stellen. Onder meer om bijvoorbeeld de benodigde onderdelen voor het productieproces van je organisatie tijdig af te leveren. Of wat te denken van een leverancier, welke langer op de betaling moet wachten, doordat de omzet van een afnemer plotseling hard gedaald is? Met name in de horeca- en evenementenbranche werd deze flexibiliteit van leveranciers vereist. Stuur een leuk, bedrukte relatiegeschenk met een bedankje of een persoonlijke boodschap voor een zakenpartner. Het laat niet alleen zien dat je de flexibiliteit of inzet van een leverancier gewaardeerd hebt. Ook kan het een slimme vorm van subtiele reclame voor je bedrijf zijn. Een bedrukte mok zal immers niet worden weggegooid, maar ergens in de kantine komen te staan bij de ontvanger! 

advertentie
advertentie