(v.l.n.r.) Heleen Nauta, mentor Nianca Sakkers en Mariëtt de Gooijer. Wolf, Dries en Thom laten zien hoe het robot autootje rijdt.
(v.l.n.r.) Heleen Nauta, mentor Nianca Sakkers en Mariëtt de Gooijer. Wolf, Dries en Thom laten zien hoe het robot autootje rijdt. Babs Bouwman

Bij Maupertuus mag je zijn wie je bent

13 december 2019 om 06:29 Onderwijs

DRIEBERGEN Voor sommige kinderen biedt de basisschool niet voldoende uitdaging, maar is de overstap naar de middelbare school nog te groot. Qua intelligentie horen ze thuis op het vwo, maar ze beheersen nog niet alle vaardigheden die hiervoor nodig zijn. Maupertuus, een particuliere school in Driebergen, helpt hoogbegaafde kinderen middels een tussenjaar, ofwel Maupertussen, te groeien naar de middelbare school.

Babs Bouwman

Directeur Heleen Nauta: ,,Het doel is dat de kinderen sterk en krachtig worden, want dat hebben ze de rest van hun leven nodig." Nauta kijkt heel positief terug op de eerste maanden Maupertussen.

IMAGO Er zitten in Nederland bijna 10.000 kinderen thuis, die om wat voor reden dan ook zijn afgehaakt op het onderwijs. Onder hen is een groot aantal hoogbegaafde kinderen. Met plusklassen en verrijking probeert het reguliere onderwijs iets voor ze te doen, maar dat lijkt niet voldoende. Hoogbegaafde kinderen voelen zich niet happy, vervelen zich en haken uiteindelijk af.

Reden voor Maupertuus om een passend aanbod te creëren. Ze zetten in op leren leren, doorzetten, samenwerken en frustraties opzoeken. Fouten durven maken, hoort daar ook bij. Hoogbegaafde kinderen zijn zo gewend alles te kunnen en weten. Althans, dat is het imago. Dat blijkt niet altijd zo te zijn. Bij Maupertuus leer je dat het juist heel gewoon is als je iets niet direct kunt.

VEILIG ,,In onze kleine klasjes zien we goed wat de kinderen nodig hebben", vertelt directeur Mariët de Gooijer. Bij Maupertuus is de basis om verder te kunnen dat ze zich veilig en vertrouwd voelen binnen de klas. Daarbij krijgen ze hulp van de mentor en een psycholoog. ,,Daarna kunnen ze didactisch sprongen gaan maken. Naast de vertrouwde omgeving van hun klas mengen ze zich met andere kinderen van groep 8 tijdens gym en andere lessen. Alles is gericht op het versterken van de executieve functies. Bij sommigen lukt dat in een jaar. Een ander heeft wat langer de tijd nodig."

VERTROUWEN Ouders hebben vaak al een heel traject achter de rug. Nauta ziet het als belangrijke taak om ze het vertrouwen in het onderwijs weer terug te geven. Linda Epping, moeder van Thom: ,,Ik ben heel blij dat Thom zich gezien en begrepen voelt. Het is redelijk nieuw voor hem iets te moeten doen wat hij nog niet kan. Maar hier mag hij fouten maken en leren ze hoe je om kunt gaan met tegenslagen." 

Thom vond het project een stopmotion film maken heel leuk: ,,Ik krijg nu meer aandacht en ik leer sneller", vertelt hij. Wolf krijgt meer uitdaging door leuke vakken als programmeren. Dries laat zien hoe een robotautootje een rondje op tafel kan rijden.

Nauta hoopt voor de kinderen dat hun hoogbegaafdheid geen belemmering is. En dat ze, net als ieder ander kind, hun weg vinden. Op 3 februari 2020 is er om 19.30 uur een voorlichtingsavond. Aanmelden via: driebergen@maupertuus.info. www.maupertuus.info

advertentie
advertentie