Na een uur lang luisteren en vragen afvuren, wilden de kinderen allemaal met de brandweerman en zijn uitrusting op de foto.
Na een uur lang luisteren en vragen afvuren, wilden de kinderen allemaal met de brandweerman en zijn uitrusting op de foto. Corina Blommendaal

Groep 4 krijgt voorlichting van brandweer

7 april 2018 om 14:57 lokaal

DOORN Hoe eerder, hoe beter. Dat geldt zeker als het gaat om kennis over brand en wat je moet doen als je met brand te maken krijgt. Groep 4 van de Daltonschool Nicolaas kreeg een uitgebreide presentatie van een echte brandweerman. Met veel voorbeelden, kleine proefjes en praktijkvoorbeelden hebben de kinderen volop waardevolle tips gekregen.

Corina Blommendaal

Een uur voorlichting was eigenlijk te kort, zoveel vragen en verhalen hadden de kinderen aan de mijnheer van de brandweer. En onvoorstelbaar hoeveel ze al weten en hoe ze zich in kunnen leven in situaties. Huub Peters is, naast toezichthouder van veiligheid voor gebouwen en voorlichter, zelf brandweerman. De voorlichting op scholen is vooral gericht op groep 4.

,,We doen dit in deze groepen omdat kinderen in de leeftijd van 7 en 8 jaar dingen goed opnemen. Het is belangrijk om de volwassenen van straks op jonge leeftijd brandveiligheid mee te geven. Zo worden ze zelfredzamer en nemen dat mee naar huis. We hebben ook pakketten voor bijvoorbeeld groep 8, maar daar neem je bijvoorbeeld de gevaren van vuurwerk in mee."

MEER DAN BRAND De brandweer blust niet alleen brand maar redt ook mensen die bekneld zitten in een auto of een lift. En als iemand onwel wordt en gereanimeerd moet worden en de ambulance is er nog niet, kunnen brandweermensen dit ook. ,,Wij moeten binnen acht minuten ter plekke zijn", vertelt Peters. ,,Ja, en dan mag je ook door rood rijden als je je sirenes aanzet", klinkt er uit de klas.

,,Nog wel het blauwe zwaailicht erbij, maar dat klopt inderdaad. Brand is ongewenst vuur. Dus als je aan het koken bent of je steekt een kaars aan, heb je ook vuur. Maar dat is prima. Er is brand, als de gordijnen in brand vliegen of de vlam in de pan slaat."

HOE ONTSTAAT BRAND In de meeste gevallen ontstaat brand onbedoeld en onverwacht. De elementen die nodig zijn voor vuur zijn zuurstof, brandstof en lucht. Aan de hand van een praktijkproefje met een potje over een kaarsje, zien de kinderen dat het kaarsje de zuurstof in het potje opbrandt en dat het kaarsje dan uitgaat. In de meeste gevallen helpt water, een deken, schuim uit een brandblusser. ,,En bij de vlam in de pan moet je als het kan de deksel erop doen, zodat er geen zuurstof meer bij kan komen."

HOE WERKT HET Brandweermensen werken intensief samen als er brand is. ,,We zijn altijd met z'n zessen", vertelt Peters. ,,Als we bijvoorbeeld naar een huis of ander gebouw gaan waar brand is, lopen we achter elkaar naar binnen en houden elkaar vast." ,,Dus een soort polonaise", zegt een jongetje.

Het lijkt er een beetje op maar is minder feestelijk. Bovendien is er veel rook als er brand is en kunnen ze slecht zien. Daarom hebben ze contact met elkaar via de portofoon. ,,En wat heb ik aan als ik naar een brand toe moet?", vraagt Peters. ,,Een helm, een echt pak en een zuurstofhelm", weet een meisje.

WAAR LET JE OP Het is belangrijk dat je huisnummer goed zichtbaar is aan de voorkant en er geen spullen op de trap liggen, je niet overal rommel laat staan. Want brandweermensen kennen de weg in jouw huis niet en kunnen overal over struikelen. Zorg ervoor dat er brandmelders in huis zijn en ook brandblusapparaten. En bel meteen 112, zorg dat je weet hoe je straat en je plaats heet, zodat er snel hulp komt."

advertentie
advertentie