Afbeelding
Zieg

Brandweer blij met 'Ziegler'

25 oktober 2018 om 06:41 lokaal

 LEERSUM Brandweerpost Leersum kreeg onlangs een CCFM, een vierwielaangedreven natuurbrandbestrijdingswagen. Met dit specialistische voertuig van het merk Ziegler uit Winschoten kan er veel beter gereden worden in het bos, en het heeft standaard 3.500 liter water aan boord. Mark van der Neut, de kersverse postcommandant, introduceert de nieuwste aanwinst graag.

Edith Hazelzet

Van der Neut nam de CCFM vorige week mee naar een brandweercongres in Zaandam, waar hij veel bekijks trok van collega's. Vooralsnog rijdt dit hypermoderne voertuig exclusief in de Veiligheidsregio Utrecht.,,We zijn blij en trots dat we hem hebben gekregen. Het is echt een verbetering ten opzichte van wat we hadden, en hij ziet er ontzettend stoer uit. Mensen kijken echt wel even om als we hiermee langsrijden", aldus de postcommandant. Het blussen van bosbranden is veranderd volgens hem. ,,Door wijzigingen in het natuurbeheer blijft er veel meer hout liggen in het bos. Daar moet je als brandweer wel door- of overheen kunnen. Deze wagen is veel meer terreinvaardig dan de Combi die we hebben. Daarmee nam je trouwens ook nodeloos hulpverleningsgereedschappen als de schaar en spreider voor auto-ongelukken mee het bos in. Allemaal ballast en bovendien beschadigde zo'n wagen veel sneller dan eentje die speciaal voor deze taak ontworpen is." Detailvoorbeeld daarvan is het nummerbord, dat bij de nieuwe wagen bovenop de cabine zit.


KRACHTIG ,,De CCFM rijdt als een trekker", vertelt Van der Neut verder. ,,Er is bovendien hydraulische aansturing mogelijk. Daarmee wordt hij veel sterker en flexibeler. Dat is met rijdend spuiten een groot voordeel." Bijzonder zijn het bumperkanon aan de voorzijde en de twee waterkanonnen op het dak.

Van de 3.500 liter water die meegaat, wordt 3.000 gebruikt voor het blussen. ,,Dat is in vijf tot zes minuten op. De 500 liter die over is, wordt in geval van nood ingezet ter bescherming van voertuig en manschappen. In de cabine zitten sprinklers en we kunnen ook allemaal aansluiten op een ademluchtringleiding. Verder kun je de druk in de banden regelen. Verlaag je die, dan worden de banden breder en kom je makkelijker weg." De CCFM zal soms ter aanvulling ook buiten de natuur ingezet worden voor de extra watervoorraad.


RING DOOR HET BOS De nieuwe brandweerwagen vergt volgens Van der Neut een andere manier van denken: ,,De inzet is anders met de kanonnen. En er rukken nu maar vier manschappen uit in plaats van zes: de chauffeur en de bevelvoerder. Deze laatste bedient vanuit de cabine met een joystick het bumperkanon. En dan nog twee brandweermannen voor de dakblussing." In het bos is de taakverdeling helder: ,,De officier van dienst leidt de inzet. Een andere officier zorgt puur voor het watertransport. Die stelt de route vast tussen de putten die in het bos overal zijn geslagen. Er zijn minimaal vier voertuigen van verschillende kazernes tegelijk actief: een blust, een gaat water halen, een tankt en een rijdt terug naar de brandhaard. Bij een grotere brand heb je meer voertuigen en meerdere routes tegelijkertijd actief."

TRAINING Alle manschappen van de Leersumse vrijwillige brandweer worden in elf weken getraind om te rijden en werken met de CCFM. Ze trainen op de Leusderheide en volgens afspraak met de boswachter in de bossen rond het dorp. Binnenkort hoopt de brandweer het hightech-voertuig officieel in gebruik te nemen.

In december volgt nog een nieuwe wagen, de zogenaamde Compact, die ook veel meer water mee kan nemen. ,,Dat is een complexere wagen die nog meer training vergt. Maar dan heb je ook wat. Daarna is het tijd om de kazerne up to date te krijgen", aldus postcommandant Van der Neut.  

advertentie
advertentie